Debattartikel

Listar alla artiklar taggade med: Debattartikel

DEBATTARTIKEL

Ingemar Eriksson, SÅ:

Likhet inför lagen existerar inte längre

Svenska åkeriägare och förare jagas med blåslampa för bagateller, allt med stöd av lagstiftningen!
Samtidigt kan utländska bilar i stort sett härja fritt på våra vägar, utan att nämnda lagstiftning tas i anspråk. Dödsolyckan i Mariestad visar hur olika vi trots allt behandlas av samma lagstiftning!

Rattfylleri – ett allvarligt problem!

Under loppet av en vecka har polisen tagit tre grova rattfyllerister i tunga fordon. Gemensamt för samtliga tre fall är att det är fråga om utländska förare. Givetvis finns det även svenskar som gör sig skyldiga till rattfylleri, inte tal om annat. Oavsett vilket är det fråga om ett allvarligt brott där man utsätter andra människor för stor fara.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell:

Trafikpolisen måste omorganiseras

Trafikpolisen i sin nuvarande form har spelat ut sin roll. Trafikpolisens organisation klarar inte ens de grundläggande delarna i lagstiftningen som rör yrkestrafiken. Det menar Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg.Polisen är den myndighet som vid vägkontroller skall lagföra brott inom den yrkesmässiga trafiken, men även de mest duktiga och ihärdiga trafikpoliserna har idag gett upp.

DEBATTARTIKEL

Tormod Magelssen, TransportMagasinet:

Skit samma, bara transporterna är billiga!

Jag tycker inte det var många år sedan vi pratade om den norske sjömannen, den ljushårige killen i femtonårsåldern, som reste ut med fjärilar i magen och kom hem sex månader senare som en hårdhudad, erfaren man med tatuering på överarmen.
Han är för sedan länge borta, ersatt av billigare arbetskraft från Fjärran Östern.

Är det intelligent att köpa transporter för 50 kronor milen?

SVT:s Uppdrag granskning, som handlade om hur utländska förare utnyttjas under slavliknande förhållanden, bekräftade det som de flesta i transportbranschen redan vet. Att stora delar av den svenska åkerinäringen riskerar att försvinna och att de ersättningar som åkerierna får för sina transporter är pressade till långt under lönsamhetsnivå.

Inkompetensen grinar varje seriös företagare rakt i ansiktet

Polisens oförmåga att lösa brott har varit ett hett ämne den senaste tiden. Polisorganisationen är till vissa delar ineffektiv men skall i rättvisans namn inte ensam pekas ut i ett uselt fungerande rättssystem. När det gäller hanteringen av trafikärenden har de god hjälp av åklagarna!
Från åkernäringens perspektiv kan man konstatera att någon högre klass på den rättsvårdande verksamheten är det inte.

DEBATTARTIKEL

Per-Arne Nilsson:

Min ambition är att lyfta fram beställaransvaret

Under de åren jag har arbetet med transportsäkerhet, har det återkommande problemet varit varuägares och speditörers ansvar.
Åkerier och chaufförer har skämt bort sina kunder med att ta ett stort ansvar för det gods de transporterar.

Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse

De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.

Stigs Center – en följetong

2005 mötte Polisen transportbranschen första gången för att lyssna på deras synpunkter och vad polisen i samverkan kan göra för att öka säkerheten för chaufförer och åkare.
Redan då framkom oviljan att parkera på Stigs Center på grund av dess sociala misär och lokala hotbilder.

Är det verkligen inte någon som ser sambandet?

Allt mer gods flyttas över till utländska lastbärare, som dessutom kör för mindre än halva kostnaden jämfört med ett svenskt ekipage.
En stor del av godset körs i transporter som saknar tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik. Det förekommer slavliknande villkor för förare från tidigare öststater.