Debattartikel

Listar alla artiklar taggade med: Debattartikel

Morell (SD): ”Största hotet mot miljön är miljöpartiet”

Så var det dags igen, nya radikala utspel från Miljöpartiet. Den här gången siktar man in sig på alla människor som bor, lever och driver företag ute i landet. Miljöpartiet låter hälsa att de vill förbjuda all nybilsförsäljningen av bensin- och dieselbilar från 2025 för att sedan förbjuda all försäljning av fossilt bränsle i Sverige från 2030.

EU:s miljöpolitik fortsätter att öka koldioxidutsläppen

Biodrivmedel har varit en kontroversiell fråga i drygt ett decennium. Från vilka råvaror ska de tillverkas, hur mycket räcker de till, håller de utställda löftena om reduktion av växthusgas samt vad får de kosta, är en delmängd av vad som debatterats flitigt på otaliga seminarier.
Så inleder de båda sverigedemokraterna Peter Lundgren och Staffan Eklöf sin debattartikel.
DEBATTARTIKEL & VIDEOINSÄNDARE

Morell om alla rattfyllor och otillåtna cabotage:

”Regeringen befinner sig i ett komaliknande tillstånd”

Riksdagsledamoten och sverigedemokraten Thomas Morell reagerar skarpt efter att ha läst om rattfylleri och otillåtna cabotage i en rad artiklar på bland annat tidningen Proffs nyhetssida på nätet. Morell menar att regeringen måste vakna upp ur sitt ”komaliknande tillstånd”. Läs hans debattartikel och titta på hans videoinsändare:
DEBATTARTIKEL

Chauffören Tobias Krans:

”Åkerier står på kö till konkursförvaltarna på grund av höga bränslepriser”

Dyrt bränsle och inga kollektiva transportmöjligheter riskerar att utarma landsbygden – och därmed riskerar landets produktion av viktiga livsmedel att upphöra. Det skriver chauffören och landsbygdsbon Tobias Krans i sin debattartikel:

Åklagare enig med bilinspektör Ogemar: ”Våra straffrättsliga system har inte hängt med”

”De resurser som idag läggs på att få fram uppgifter om körkortsinnehav i andra europeiska länder är inte rimliga.” Detta säger kammaråklagare Johan Bülow på Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö i sitt inlägg till bilinspektör Roger Ogemars debattartikel.

Fylleri och manipulationer – ”Det måste bli en förändring!”

Det är med stigande irritation jag läser tre olika artiklar i tidningen Proffs. Två av artiklarna handlar om rattfylleri/drograttfylleri och en artikel handlar om manipulerad färdskrivare och AdBlue-utrustning.
DEBATTARTIKEL

Pia Nilsson (S):

Yrkestrafikinspektion inrättas – om vi vinner valet

På söndag går vi till val. Det är ett val som kan bli mycket viktigt inte minst för den tunga yrkestrafiken. Ökade investeringar och växande export innebär en hög efterfrågan på transporter. En förutsättning för att industrin ska kunna utvecklas och växa ytterligare är att bygga ut infrastrukturen. Därför har den sittande S-ledda regeringen i den nationella planen lagt 700 miljarder kronor under kommande år på järnväg, väg och sjöfart. Det är 100 miljarder kronor mer än den förra borgerliga regeringen. I valrörelsen har vi socialdemokrater dessutom utlovat 500 miljoner extra till upprustning, främst tjälsäkring och bärighet, av vägar på landsbygden.

M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”

Svensk åkerinäring är blodomloppet i Sverige för att företag och affärer ska fungera. Åkerinäringen sysselsätter cirka 86 000 personer och omsätter drygt 100 miljarder vilket motsvarar cirka fyra procent av BNP. Sverige är ett stort och glest land som kräver långa transporter och där enda rimliga transportmöjligheten är just lastbil. Svensk åkerinäring har EU:s högsta skatter samtidigt som man ska konkurrera med både olagliga och lagliga transporter från utlandet.

C: Det saknas 25 miljarder i regeringens vägsatsning

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) står hukad över ett stort och otrevligt potthål på en landsbygdsväg. Han förkunnar att ”så kan vi inte fortsätta ha det”. Det är så klart väldigt enkelt att hålla med om. Vägarna i Sverige, inte minst på landsbygden, håller på vissa sträckor alldeles för låg standard.

Morell (SD): ”Det största problemet är trafikpolisens utarmning”

Det är bara en dryg vecka kvar till valet 2018, ett val som är viktigare än någonsin. Svensk åkerinäring har under flera år varit utsatt för en konkurrens som inte följer de lagar och regler som råder. Det innebär att det seriösa företagandet inom transportsektorn har haft det allt svårare att verka på den svenska marknaden, ett förhållande som måste förändras.