Bränsleceller

Listar alla artiklar taggade med: Bränsleceller

Vätgas – allt viktigare för den gröna omställningen

Det pågår en global energilagringsdiskussion där användningen av vätgasteknologi skulle innebära en lösning. Michael Glantz, vd på myFC: ”Jag ser det som det enda rimliga alternativet.” Parallellt sker en grön omställning inom EU, där fossilfri vätgas är en viktig del för att lösa den framtida energiförsörjningen med målet att nå CO2-neutralitet 2050.

Mercedes-Benz testar nu bränslecellsdriven lastbil

Nu är testerna i full gång av vätedrivna lastbilen Mercedes-Benz GenH2. Det är första steget i Daimlers strategi att satsa på bränsleceller för elektrifiering av tunga fjärrtransporter. 2027 räknar man med att lastbilen kommer att finnas att köpa.

Volvo startar testlaboratorium för bränsleceller

Uppstarten av Volvokoncernens första testlaboratorium specifikt avsett för bränsleceller för tunga fordon och maskiner, markerar ett tydligt steg framåt i företagets ambition att vara fossilfritt år 2040.

Volvo och Daimler Truck storsatsar på vätgasbaserade bränsleceller

Volvokoncernen och Daimler Truck AG storsatsar på vätgasbaserade bränsleceller och lanserar det nya samriskföretaget Cellcentric idag. presenterade Daimler Truck AG och Volvokoncernen officiellt grunddragen i sin utvecklingsplan för Cellcentric, som är de båda företagens nya gemensamma samriskföretag på området bränsleceller och som bygger på ett mycket viktigt och banbrytande åtagande om att påskynda användandet av vätgasbaserade bränsleceller för fjärrtransportbilar och andra användningsområden.

Världens första fordon av fossilfritt stål

Volvokoncernen och SSAB har tecknat ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Redan i år planerar Volvo att starta tillverkningen av konceptfordon och komponenter med stål från SSAB framställt av vätgas.

Vätgasmotor bättre än bränslecell med eldrift

Förbränningsmotorer som drivs med grön vätgas är både effektiva och visar lägre totalkostnad än drivlinor med bränslecell och elmotor. Samtidigt är utsläppen av koldioxid reducerade till praktiskt taget noll. Det visar en rapport som är sammanställd av motorutvecklingsföretaget AVL och Westport Fuel Systems.

Lastbilsjättar och bränslebolag i samarbete för väte som drivmedel

Lastbilsjättar och bränslebolag i samarbete för att skapa mass-marknad för väte som lastbilsdrivmedel. I veckan tillkännagav Daimler, Volvo, Iveco, Shell och OMV att man går in i ett helt nytt samarbete runt väte som drivmedel för lastbilar – H2Accelerate. Målet är att skapa förutsättningar för storskalig försäljning av vätedrivna el-lastbilar redan under de kommande tio åren.

Världens första ”hydrogenelektriska” tunga lastbilar på väg till Europa

Hyundai Motor levererar nu de tio första XCIENT Fuel Cell-fordonen till Schweiz. Totalt ska 1 600 enheter levereras innan 2025.

Daimler Truck AG på väg mot serieproduktion av bränsleceller

Hos Daimler Truck AG arbetar man intensivt med Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co för att få igång serieproduktion av bränsleceller. Experter på anläggningen i Stuttgart, utvecklar nya toppmoderna produktionsanläggningar för den kommande serieproduktionen. Man har även ett samarbetsavtal med Volvo Group.

Alkohol i tankarna kan göra gröna näringar grönare

Mycket fokus ligger på vad personbilar och lastbilar tankar, men inte lika ofta talas det om vad exempelvis traktorer och andra liknande maskiner körs på. Klimatutsläppen från arbetsmaskiner kan närma sig noll genom användning av svenskproducerade alkoholbränslen i stället för diesel.