I förra veckan rullar ett östeuropeiskt trailerekipage in på polisens kontrollplats vid Långeberga i Helsingborg och stannar utanför manskapsboden på kontrollplatsen. Inne i boden har ett antal poliser och bilinspektörer slagit sig ner för en fikapaus. Chauffören springer ur dragbilen samtidigt som polisen går ut för att kolla vad föraren hade på hjärtat.
Ärendet skulle visa sig vara akut - och något som kunde ha slutat i ren katastrof.
Helsingborg
Listar alla artiklar taggade med: Helsingborg
Rattfull chaufför utan utstationeringsdeklaration körde otillåtet cabotage
En dag på polisens kontrollplats bjuder ofta på både trevliga och otrevliga upplevelser. Så även i söndags i Helsingborg. En uppmärksam chaufför från Bulgarien förhindrade troligtvis att hans ekipage började brinna på motorvägen. Hans kollega från Estland kan däremot knappast kallas för ”hjälte”. Detta efter att ha ertappats med att köra under påverkan av alkohol.
Sveriges största publika laddstation invigd
Den 14 juni invigdes laddstationen som Öresundskraft uppfört på Volvo Truck Centers mark i Helsingborg på Ättekullaområdet. Invigningen skedde under festliga former under den pågående internationella stadsmässan H22 City Expo.
Chaufförens första arbetsdag blev mindre lyckad
Nattpasset hade precis börjat när bilinspektör Oscar Davidson och han kollega, trafikpolis Farid Umeflod vinkar in ett ekipage som tillhör ett åkeri i västra Sverige. Det som skulle bli en förmodad snabb kontroll blev istället ett ganska utdraget ”farligt gods-ärende” där en förare från ett bemanningsföretag fick en dålig start på sitt nya jobb som chaufför.
Skällde ut polisen ”efter noter” – fick ändå betala 108000
När Proffs besöker kontrollplatsen vid Långeberga utanför Helsingborg i tisdags i förra veckan, stoppas bland annat ett östeuropeiskt trailerekipage för rutinkontroll. Ganska omgående framkommer det att transporten i fråga kan röra sig om ett otillåtet cabotage. Och det visar sig snart att så är fallet. Men kontrollen skulle visa sig bli betydligt kostsammare för åkeriet än ”bara” 60 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
Utbildningsinsats satte stopp för tre otillåtna cabotage
Som en del av en pågående utbildningsinsats inom Polisen, om nationella och internationella transporter, hade trafikpoliser från Malmö och Kävlinge och Helsingborg samlats för att kontrollera den tunga yrkesmässiga trafiken runt Helsingborg. För några åkerier slutade det med en klamp på hjulet.
Två av tre ”cabotagesyndare” betalade – en stack från notan
Många utlandsregistrerade lastbilsekipage som trafikpolisen i Helsingborg kontrollerar kör inrikes transporter, så kallat cabotage. De flesta transportörerna följer regelverket, men långt ifrån alla. När en polis eller bilinspektör misstänker att en transport kan vara otillåten, startar ett i många fall omfattande ”detektivarbete” för att kartlägga rutterna som ekipaget ifråga har kört. I den bästa av världar får staten betalt för det arbetet – men det finns också åkerier som chansar på att smita efter att klampen har låsts upp. I Helsingborg hände det så sent som i fredags morse. Och den svenska staten gick därmed miste om 64 000 kronor.
Tappert försök att lura Helsingborgspolisen gick inte hem – fick betala 80 000
I måndags vinkar trafikpolis Farid Umeflod in ett ungerskt trailerekipage för rutinkontroll på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg. Och att såväl ekipaget som föraren behövde kontrolleras blir snart uppenbart.
- Det visar sig att föraren har kört ett stort antal inrikes transporter med den aktuella dragbilen. Säkert ett 20-tal, varav jag kunde påvisa tolv under en tiodagarsperiod, berättar Farid.
- Det visar sig att föraren har kört ett stort antal inrikes transporter med den aktuella dragbilen. Säkert ett 20-tal, varav jag kunde påvisa tolv under en tiodagarsperiod, berättar Farid.
Söndagskontroll fyllde gatan vid polishuset i Helsingborg
Med fokus på kör- och vilotider, veckovila i synnerhet, rullade Helsingborgs trafikpoliser ut till såväl kontrollplatsen vid Långeberga som till olika uppställningsplatser på söndagen. Detta resulterade bland annat i att gatan utanför stadens polishus nära nog fylldes med klampade trailerekipage.
Kombitrafik blev otillåtet cabotage – fick betala 60 000
Dragbilen rullade in i Sverige den 12 december förra året och sedan dess har den inte lämnat landet. Transportören hävdar att man kör kombitrafik, likväl slutade det med att företaget fick betala 60 000 kronor i förskott för att ha brutit mot cabotagereglerna.