PepsiCo har tagit emot några av de Tesla Semi de beställde för många år sedan, men i övrigt har det gått dåligt med produktionen. Men Tesla säger nu att serieproducerade lastbilar ska ut till kunderna under 2026. Foto: Dllu/Wikimedia Commons. PepsiCo har tagit emot några av de Tesla Semi de beställde för många år sedan, men i övrigt har det gått dåligt med produktionen. Men Tesla säger nu att serieproducerade lastbilar ska ut till kunderna under 2026. Foto: Dllu/Wikimedia Commons.

Serieproduktion för Tesla Semi 2026

Produktionen av världens mest omtalade ellastbil är flera år försenad, men nu, säger Tesla som väl döljer sina avsikter, om vi bortser från chefen Elon Musks stora ord ibland, ska serieproducerade lastbilar ut till kunderna 2026.

Lastbilen lanserades under stort buller och bång 2017 av självaste Elon Musk. Han lovade då att serieproduktionen skulle komma i gång under 2019, men först i slutet av 2022 överexades de första till PepsiCo som dessutom tills nyligen var de enda kunderna som fått någon av de lastbilar de beställt flera år tidigare.

Men så stoppades produktionen igen. I höstas förra året kom det fram att bara drygt 70 lastbilar hade byggts.

Blandningen av förseningar och brist på information från Tesla gör att journalister i flera länder lusläser kvartalsrapporter med förhoppningen att kunna hitta små nyheter. Och i en rapport gällande första kvartalet i år ska produktionen av Tesla Semi komma i gång under 2025 och externa kunder få sina beställda lastbilar under 2026, enligt electrek.co.

Men först ska Tesla bygga en ny fabrik i Reno i delstaten Nevada i USA, och anläggningsarbetena pågår kring jätteanläggningen enligt en bild som Tesla visade för aktieägarna. Bilden visade enligt uppgift på anläggningsarbeten på en jättetomt, men inga byggnader. Samtidigt har Elon Musk öppnat för att också bygga ellastbilen på Teslas fabrik i Tyskland.

I den tidigare nämnda kvartalsrapporten fanns också en mening om själva lastbilen som konkurrenterna troligen kommer att notera. Där säger Tesla att man håller på med att slutföra ”the engineering”, det vill säga själva konstruktionen av lastbilen, designen och byggmetoden så att den ska bli det Tesla beskriver som ”super cost-effective”.

Med andra ord lägsta möjliga konstruktionskostnad per byggd enhet. Tesla är känd för att ha tagit ut höga marginaler per personbil de producerat och ska nu försöka göra samma sak med lastbilarna.

Men om de Tesla Semi som tillverkats hittills och levererats bara varit testbilar är svårt att säga, men electrek.co som allmänt följer upp olika elfordon och Tesla i synnerhet menar att de existerande Semilastbilarna är att anse som ”version 0,5”. Ett annat sätt att se det på är att det är en betaprodukt, det vill säga en nästan färdig prototyp.

Av dessa prototyper har några gått sönder och haft svårt att fungera, medan andra rullat långa sträckor, så de har varit både negativa och positiva erfarenheter. Sedan PepsiCo fick sina första lastbilar i slutet av 2022 florerade det bilder på sociala medier av flera Tesla Semi som bogserades av bärgningsbilar efter att helt ha gått sönder.

Men det finns andra lastbilar hos PepsiCo som verkligen visat vad de kan duga till. I höstas till exempel körde en av deras Semilastbilar 1 732 kilometer (cirka 185 mil) på ett dygn i något som uppenbarligen var ett rekordförsök.

Lastbilen startade fulladdad och kördes i hög fart, ofta i runt 100 km/t, via en rutt där högeffektladdare stod beredda med jämna mellanrum. Hur tung last lastbilen hade är inte känt.

Långdistanskörningen registrerades i ett arrangemang som kallas Run on less där ellastbilar från andra märker också deltog. och ingen av de andra var i närheten av Teslas dygndistanser.

Norska tungt.no har försökt hitta orsaker till att Tesla Semi klarade att köra dubbelt så långt som ellastbilar från Volvo och Daimler och menar att det fanns en hel del okända variabler att ta hänsyn till, men menar i huvudsak att ett stort batteri och snabbladdning var nyckelord, tillsammans med körrutter som, av allt att döma, var gynnsamma för räckvidden.

 Skärmarna flimrar och blir svarta vilket ska vara anledningen till att en Tesla Semi tvingats bärgas. Foto: Tesla.
Skärmarna flimrar och blir svarta vilket ska vara anledningen till att en Tesla Semi tvingats bärgas. Foto: Tesla.

Om artikeln

Publicerad: 2024-05-03 14:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Ellastbil Elon Musk Pepsi Rekordkörning Tesla Semi