Vi ställer och tar ledigt 3-5 dagar så att etablissemanget får se följderna av sin nonchalanta behandling av den svenska åkeribranschen.

Vi ställer och tar ledigt 3-5 dagar så att etablissemanget får se följderna av sin nonchalanta behandling av den svenska åkeribranschen.
Polisen har fått väsentligt många fler uppgifter på senare tid som en följd av bland annat flyktingsituationen. Det är därför förståeligt att krafterna inte räcker till för allt som är viktigt. Om än beklagligt.
Vi vet att rikspolischefen vill ha fler poliser. Vi får se hur det blir.
Man kan inte annat än förundras över den samhällsutveckling vi har sett de senaste åren. Är det verkligen ingen som ser att vårt land, och för all del även EU, faller ihop inifrån. Varför är det så sagolikt svårt att ingripa mot kriminell verksamhet?
Hur har våra politiker tänkt att vårt välfärdssystem skall fungera om den svarta ekonomin tillåts öka? Utvecklingen är, åtminstone för oss vanliga medborgare, både häpnadsväckande och skrämmande! Låt oss betrakta de senaste dagarnas händelser:
I sociala media nämns korruption, underbetalda chaufförer, fattigdom och illojal konkurrens inte sällan i samma andetag som Litauen. Litauens ambassadör berättar här för oss om landets förutsättningar i transportnäringen.
3,5-tonsbilarna fortsätter att tangera nya rekord i överlast. Årshögsta i Helsingborg har sedan i januari legat på 388 procent och sattes av en förare i en polskregistrerad Iveco. Nu är det rekordet slaget ? med god marginal.
Tillsammans med Upphandlingsmyndigheten och Doublecheck, är Sveriges Åkeriföretag ute på turné med "Lär dig att köpa hållbara transporttjänster". Den månghövdade publiken fick många goda råd - och en del insikter de inte hade sedan innan.
Brott mot kör- och vilotidsreglerna och körning på annan persons förarkort, slutade med att rätten i Kolding idag dömde en 57-årig, kvinnlig åkare till 72 000 danska kronor i böter, vilket motsvarar närmare 94 000 svenska. Som arbetsgivare menar rätten att åkeriägaren bär ansvaret för det inträffade.
Regeringen ändrar i delar av Yrkestrafikförordningen kring ordalydelsen som rör kombidirektivet. Nu ska den svenska översättningen vara densamma som den ursprungliga engelska texten.
Vlantana here, Vlantana there, Vlantana everywhere. Efter påtryckningar, lämnar Vlantana Shellstationen i Sandsjöbacka, men landade istället på Stigs Center i Göteborg, Snapparp i Laholm och Spekeröd i Stenungsunds kommun.