Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för något brott. Foto: Göran Rosengren

Rumänskt åkeri med ”bas” i Sverige körde otillåtet cabotage

Under tisdagen den 8 januari, när Proffs ännu en gång besöker kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg, har trafikpolis Sören Johansson vinkat in ett dragbilsekipage. Dragbilen är registrerad i Rumänien, trailern i Sverige. Godset ska levereras till Postnord i Helsingborg och transporten sker i NTG:s regi.
Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Internationella ligors logistikkedjor ett hot mot samhället

Omdefiniera polisens roll vid it-relaterade bedrägeribrott och fokusera på att bryta de internationella stöldligornas logistikkedjor inom Sverige. Det är några av de förslag som Trygghetskommissionen presenterade under torsdagen i sin andra och slutliga rapport.

Antalet otillåtna cabotage upp 370 procent förra året

Under 2018 har Transportstyrelsen tagit emot 213 ärenden angående otillåtet cabotage från landets olika regioner. Året innan, 2017, rapporterade trafikpoliserna i landet in 59 cabotageärenden till Transportstyrelsen. Fjolårets siffror innebär med andra ord en 370-procentig ökning jämfört med 2017.

Efter röstningen idag: Beslutet om hur man går vidare skjuts upp

Dagens röstning i EU om de tre lagförslagen i mobilitetspaketet, ledde till en ny situation. Endast ett av de tre förslagen gick igenom. I de efterföljande diskussionerna, fattas inget beslut, förutom beslutet att träffas igen under nästa vecka. Tuffare löne- och cabotagekrav är fortfarande ett ”kanske”.

Tuffare löne- och cabotageregler – kanske..?

EU-parlamentet har haft mycket svårt att enas inom transportområdet. Det går en tydlig skiljelinje mellan medlemsländerna i öst och i väst. Under dagens omröstning demonstrerade också berörda från flera östländer, som känner sig hotade av de skärpta kraven. Senare under torsdagen avgörs det hur parlamentet ska gå vidare.

MHF om dödstalen i trafiken:

”Är det alla idiotomkörningar som dödar?”

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar, säger Transportföretagen i ett pressmeddelande. Den olyckliga siffra om ökat antal dödade i trafiken som Transportstyrelsen idag presenterade, kan vända om tillräckliga resurser på bland annat vägarna för säkrare körfält, bättre regelefterlevnad och bältesanvändning.
DEBATTARTIKEL

Morell om bristande myndighetsfunktioner:

Den seriösa åkerinäringen sitter med ”Svarte Petter”

Under tisdagen publicerar Proffs en artikel där Trafikverket inte anser att rastplatser är en del av den prioriterade vinterväghållningen. Det är särskilt en mening som får mig att reagera och den lyder enligt följande: ”Det finns inte heller lagar eller andra krav som kräver att parkeringsfickor, rastplatser och liknande sidoytor ska halkbekämpas.”

Åkeri riskerar företagsbot för ogiltigt YKB

”Trodde det skulle komma en påminnelse”

Det finns många åsikter om YKB, men oavsett vad man tycker om det, måste man ha det och det är viktigt att ha koll på inte minst giltighetstiden och vad som gäller för förnyande. Har man inte det, kan det bli både dyrt och besvärligt om lärdomen fås vid en poliskontroll.

Trafikverket: Glashala parkeringsfickor något ”man måste räkna med”

Riksväg 175 mellan Arvika och Säffle är torr och fin. Chauffören kör in på en väl tilltagen parkeringsficka för att rasta, men väl inne på den, kan han inte bromsa. P-fickan är nämligen glashal.
Under söndagen rullade det ena otillåtna cabotaget efter det andra in på kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg.

Helsingborgspolisen rivstartar året med fyra otillåtna cabotage

Ett tag på söndagen såg det ut att kunna bli trångt på gatan utanför polishuset i Helsingborg natten mot måndag. När trafikpolisen påbörjar gårdagens kontroller, tog det cirka 30 minuter att ertappa två transportörer med att köra otillåtet cabotage. Men det skulle bli fler.
← Föregående 1 … 747 748 749 750 751 … 1 134 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Kortare skiftesperiod för tunga fordon
  2. Upphandlingsnyckel belönar kloka upphandlingar av fossilfria transporter
  3. Vasile offrar allt – när arbetsgivaren smiter undan ansvaret
  4. Från Shell till St1 – omfattande omställning slutförd
  5. SÅ påminner om nya vinterdäckskrav för tunga fordon

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.