Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
DEBATTARTIKEL
Frågorna hopar sig i Peth-skandalen. Foto: Riksdagen.

PHet-skandalen – ”Lever vi i ett rättsosäkert samhälle?

Rubriken kan upplevas provocerande, men när vi väl började förstå vidden av denna PHet-skandal, för det måste den ändå betecknas som, började frågetecknen hopas sig. Att vi medborgare ska följa lagar och regler är självklart för de flesta av oss. Lika viktigt är det att våra myndigheter gör detsamma, men gör de verkligen det?
Olyckan i Fredrikstad där en busschaufför miste livet och en annan skadades kritiskt. Foto: YTF.

Över hälften av norska busschaufförer fruktar för sina liv på jobbet

Norska Yrkestrafikkforbundet (YTF) har genomfört en omfattande säkerhetsundersökning bland sina medlemmar inom buss- och godstransporter. Undersökningen av 2 000 förare bekräftar det YTF länge varnat för, att förare som av förklarliga anledningar sitter längst fram i bussen känner dödsångest.
Den krångligaste myndigheten kommer att utses. Foto: Transportföretagen.

Krångellistan synliggör de värsta regelhindren

Transportföretagen lanserar i dag Krångellistan. Det är ett nytt initiativ där transportföretag enkelt kan rapportera in konkreta exempel på regelkrångel som bromsar utveckling, investeringar och omställning. Med en öppen lista ska konkreta byråkratiska hinder som företagen möter i sin vardag synliggöras.
Vilken AT-olja ska man välja?  Foto: Midlands/Shutterstock.

AT-oljorna blir vassare och färre – hur går det ihop?

Specarna för AT-oljorna är en mix av normeringar, OEM-godkännanden, erfarenhet från applikationer på fältet och specifikationer som uppfylls, men som inte har ett officiellt OEM-godkännande.
Detta kunde gått illa, men sonen i huset hade änglavakt. Foto: Skärmdump från Expressens artikel.

Nobina om bussolyckan I Bohus: ”Inget fel på bussen”

Your Image Description
Bussolyckan i Ale kommun i mars kunde gått riktigt illa, men ödet ville annorlunda. Nobinas egen undersökning påvisade inga fel på bussen. ”Polisen beslutade på plats att ingen vidare teknisk undersökning behövdes”, säger Nobina som nu inväntar Polisens utredning kring själva händelsen. Vi har frågor till Nobina.

Färre omkomna i yrkestrafiken under 2024

Färre människor förolyckades i yrkestrafiken 2024 jämfört med tidigare år, detta enligt statistik från Trafikverket. Trots det bedöms utvecklingen gå för långsamt för att nå trafiksäkerhetsmålen till 2030.
Foto: Pexel/Pranidchakan Boorom.

JO granskar Transportstyrelsen

När ”Kalle” och tre andra chaufförer i början av 2024 fråntogs sina körkort på grund av PEthprov som tagits utan deras vetskap, anmälde Kalle bland annat Transportstyrelsen till JO – som lade ner ärendet. I dag i nyheterna säger man att JO ska granska myndigheten. ”Det var på tiden”, säger Kalle.
Arkivbild. Foto: FLYNT.

Stödet till lätta ellastbilar förlängs

För att påskynda elektrifieringen av fordonsflottan har regeringen igår beslutat att behålla takbeloppet på 40 000 kronor vid köp eller leasing av lätta ellastbilar till den 1 oktober 2025.
Trafikverket, Luftfartsverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen tillhör de största avgiftsfinansierade myndigheterna. Arkivbild: Länsförsäkringar.

Myndigheters avgiftssystem hämmar transportsektorn

Myndigheternas avgiftssystem är ineffektivt och skapar osäkerhet för företag som är beroende av offentliga tjänster. Värst är det för transportsektorn, menar Riksrevisionen som riktar skarp kritik i en ny granskning av avgiftsfinansierad myndighetsverksamhet.

Tips från allmänheten ledde till klampning av överlastat ekipage

Your Image Description
Ett tips till polisen ledde till att ett överlastat ekipage nyligen kunde stoppas och hindras från fortsatt färd i Helsingborg.
- Vi klampade ekipaget och utfärdade såväl överlastavgift som böter, förklarar trafikpolis Farid Johansson.
← Föregående 1 … 18 19 20 21 22 … 1 104 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Daimler Truck etablerar lokal produktion – i Afrika
  2. Franchisebaserade verkstadsbussar från Schmitz rullar ut
  3. Scania stärker greppet i Storbritannien – köper TruckEast
  4. Tullundantag för eldrivna lastbilar förlängs – IRU kräver fler åtgärder
  5. Miljonförluster hotar när EU:s vätgasregler inte möter behovet

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy