Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.

Polisen är kritisk till bygdevägarna och i augusti JO-anmäldes dessa vägar i hopp om att stoppa dem innan en olycka inträffade, men anmälan vann inget gehör. Nu har olyckan skett.
Dragaren såg risig ut och speditören var känd sedan tidigare. Bilinspektören fick en magkänsla och ville titta närmare på ekipaget. Magkänslan bekräftades då det rörde sig om både en olaglig cabotagetransport samt en obesiktigad färdskrivare.
Lastbilen hade varit avställd sedan 2012, hade 5,5 tons överlast, skåpet hölls ihop av spännband och ett framdäck var torrt och sprucket. Det ledde till tekniskt körförbud och klampning med särskilda villkor. Sedan gick allt fel och bilen försvann ut ur landet. Det blev dock inte slutet på detta händelserika fall.
Varje gång en åklagare bestämmer sig för att lägga ner ett trafikärende som är "bara ett bötesbrott", slutar likhet inför lagen att gälla och alla som vistas på vägen utsätts för fara när inkompetenta eller påverkade förare tillåts framföra tunga fordon. Nu har det hänt igen.
Danska Tungvognscenter Syd kontrollerade för drygt en vecka sedan en lastbil tillhörande en lettisk transportfirma. Under kontrollen visade det sig att åkeriet inte hade betalat vägavgiften. Och det var inte första gången man åkte fast för det brottet...
Under måndagen stoppas två ekipage med endast ett kort mellanrum. Ekipagen kördes av två makedonska chaufförer ? som båda saknade Yrkeskompetensbevis, YKB. För att sakna en utbildning som kostar 15 000 kronor (här i Sverige) ? får de båda nu böta 500 spänn. Om de nu faktiskt inte har genomfört utbildningen, vill säga. Det är ytterst svårt för svenska myndigheter att kontrollera medborgare från flertalet europeiska länder, om de verkligen har YKB.
Transportpolitisk debatt på temat beställaransvaret hölls i Malmö och gav både sting och hetta för, även om man är överens om mycket, finns tydliga skiljelinjer mellan såväl lösningar som värderingar.
När franska Samat vinner upphandlingen av transporter för Circle K i södra Sverige, möts detta av oro bland förarna trots att alla välkomnats att söka anställning i det nya bolaget. Nu har anställningsintervjuer gjorts och Proffs har lyssnat på ljudinspelningar från dem.
Den makedonske föraren var på väg till mejeriet Tine i Ringebu, Norge, men saknade YKB. Även ersättaren saknade detta. Han kom från Ekornes Beds.
Nya R- och S-serierna har utsetts till Årets Lastbil 2017 av en grupp lastbilsjournalister i Europa. Priset delades ut till vd Henrik Henriksson under öppningsdagen för IAA-utställningen i Hannover. I juryns motivering framhölls bland annat den nya lastbilsgenerationens förarkomfort, säkerhetsaspekter som sidokrockkudde och positiv påverkan på en åkares totalekonomi.