Ernst Express i samarbete med Scania för elektrifiering i gruvan. Foto: Scania. Ernst Express i samarbete med Scania för elektrifiering i gruvan. Foto: Scania.

Scania bidrar med fossilfria transporter till Boliden

Boliden är en av världens ledande aktörer inom hållbar gruvdrift. Nu tar företaget ytterligare ett steg mot sina klimatmål genom elektrifiering av tunga malmtransporter i nära samarbete med Scania och transportpartnern Ernst Express.

Boliden har tidigare testat elektrifiering tillsammans med Scania. Sedan två år tillbaka har ett förseriefordon från Scania rullat i Bolidenområdet. Projektet är nu avslutat och erfarenheterna har varit värdefulla och ligger nu till grund för elektrifierade transporter även vid Garpenbergsgruvan.

Samarbetsprojektet omfattar en fyraxlig ellastbil med femaxligt släp, utvecklad för att klara de mest krävande uppdragen. Med ett årligt miluttag på drygt 200 000 km, en totalvikt på 74 ton och en nyttolast på 50 ton för ekipaget, visar Boliden att elektrifiering är möjligt även för de tyngsta transporterna.

Förutsättningarna ser mycket lovande ut.
– Detta är en pilot som vi gör tillsammans med Scania och Ernst Express och vi bidrar såklart gärna till att fossila bränslen ersätts i vårt leverantörsled. Normalt körs transporterna på BK4-vägar där det nya fordonet passar utmärkt, säger Daniel Olsén, projektledare, Boliden.

Bolidens klimatmål är validerade av Science Based Targets-initiativet och gruv- och metallföretaget har mål om att reducera klimatpåverkan med 42 procent innan 2030.
– Genom samarbetet med Scania och Ernst Express kan utsläpp reduceras samtidigt som effektivitet i våra transporter säkerställs, säger Daniel Olsén.

Detta är Scanias första kundleverans av ett fyraxligt elfordon och en milstolpe som öppnar nya möjligheter för elektrifiering av tunga transporter.

Ernst Express ansvarar för koncentrattransporterna mellan Garpenbergsgruvan och Gävle hamn. Transporterna sker idag med fyra ekipage som kör sex gånger vardera per dygn. Ett av dessa fordon ersätts nu med en eldriven lastbil vilket innebär en minskning av CO₂-utsläppen med 10–15 procent, enligt Scania.

Fakta om fordonet
Modell: Scania R 400E 8×4*4
Elmaskin: EM C1-4, 400 kW
Batterikapacitet: 624 kWh
Räckvidd: Upp till 280 km i den aktuella driften
Laddning: CCS-laddning, upp till 375 kW
Totalvikt ekipage: 74 ton
Nyttolast ekipage: 50 ton

Scania R 400E 8x4*4. Foto: Scania.
Scania R 400E 8x4*4. Foto: Scania.

Om artikeln

Publicerad: 2025-12-19 11:20
Kategori: Nyheter
Taggar: BK4 Boliden CO2 Elektrifiering Ellastbil Ellastbil i Gruvan Ernst Express Garpenbergsgruvan Gruvdrift Scania Scania R 400E 8x4*4