BK4

Listar alla artiklar taggade med: BK4

Skogforsk: ”Lastbilarnas utsläpp kan minskas”

Trafikverket släppte i början av veckan en utredning som slog fast att utsläppen från lastbilstrafiken ökat och att något måste göras för att vända trenden. Svenskt skogsbruk har, med hjälp av forskning från Skogforsk, länge legat i framkant för effektiva transporter och logistiklösningar.
TRP

Körde på annans förarkort – som tillhörde morddömd

Under fortbildningen för poliser och bilinspektörer i Region Mitt, påkoms bland annat en rejäl överlast på en BK4-väg, obetalda vägavgifter och en förare som körde på en morddömd, utvisad förares förarkort – och som snart själv utvisades.
Nokian

BK4 på 11 800 kilometer, statlig väg

Under juli lanseras första skedet av öppnandet av BK4-vägar på det statliga vägnätet. Det motsvarar cirka 12 procent av vägnätet som alltså nu blir tillgängligt för 74-tonslastbilar.
Hultsteins

Nya regler banar väg för 74 ton

Nu närmar sig dagen då det ska bli tillåtet med ekipage på 74 ton på delar av vårt vägnät. Inför detta har Transportstyrelsen tagit fram nya regler som började gälla den 1 maj.

TRP

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

TRP

Nu ska 74 ton tillåtas – i hela landet!

Riksdagen beslutar om regeringens proposition godstrafikfrågor med en ny bärighetsklass för lastbilar, BK4, som tillåter lastbilar upp till 74 ton. Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya bärighetsklassen.

TRP
DEBATTARTIKEL

Per Klarberg (SD):

Straffa lastbilsnäringen – inte rätt väg att gå

Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.

Daf