Det var hög aktivitet i Helsingborgs hamn när aspiranterna omsatte teori i praktik. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs. Det var hög aktivitet i Helsingborgs hamn när aspiranterna omsatte teori i praktik. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

De sadlade om mitt i livet – nu utbildas de till kustbevakare

Vill du prova på något nytt i livet? Då är du välkommen till Kustbevakningen som vill ha många fler inspektörer, inte minst farligt godsinspektörer. Vi möter en grupp aspiranter där flera har ”sadlat om” i livet. Vi träffar bland andra tidigare finsnickaren Micke från Kungshamn.

Under vecka 50 befinner sig redaktionen i Helsingborgs hamn där det pågår utbildning av aspiranter till kustbevakningen. En av utbildarna är farligt godsinspektören Arvid Tedvik.

Ni har en stor grupp aspiranter här, hur länge har de utbildats fram tills nu?
– De har gått ett års teoriutbildning i Karlskrona där alla blivande kustbevakare utbildas. De antagna har under hela utbildningen lön så att de slipper ta studielån. Nu är de ute på sex månaders praktik på olika platser längs Sveriges kust, säger Arvid Tedvik.

Eftersom en större del av arbetet som kustbevakare sker till sjöss behövs bland annat nautisk och maskinell utbildning på högskola för dem som inte redan har detta.

Gruppen är när vi besöker dem uppdelade i fyra grupper varav en del gör gränskontroller, en del jobbar med tullen och de som idag gör kontroller av fordon är till antalet sex. Totalt består klassen av 26 personer.

Vilka är det som söker den här utbildningen och vilka bakgrunder har de?
– De som är här i dag är från något över 20 år till vår äldste i gruppen som är lite över 50 och bakgrunderna varierar, säger Arvid Tedvik.

Det handlar om personer som vill prova på något nytt utan att för den skull vara tvungna att ha en sjö-bakgrund.
– En del har exempelvis arbetat inom Försvarsmakten och räddningstjänsten samtidigt som andra har arbetat på exempelvis bank. Det är dock sällan de kommer direkt från gymnasiet, säger Tedvik.

Tedvik ser det som en fördel om de har arbetat på sjön eller åtminstone har vistats på sjön tidigare så att man vet om man passar för jobbet. Det finns ju något som heter sjösjuka.
– Det är en stor omställning att helt plötsligt tillbringa sju dygn till sjöss, säger han.

De har nu läst ett år och gör nu sex månaders praktik. När är utbildningen färdig?
– Det vi gör just denna veckan kallar vi examensveckan då de i praktiken får testa en del av det de lärt sig hittills under utbildningen, säger Tedvik.
Efter ytterligare en vecka är det avslutning efter nyår, men för dem som måste komplettera med utbildning till maskin- och fartygsbefäl blir det inte slutexamen förrän februari 2027 efter avslutad utbildning på Chalmers i Göteborg.

Hur många utbildningar kustbevakningen har beror på hur många som tas in, men normalt är det en klass per termin, en på våren och en på hösten.

För att bli farligt godsinspektör utbildas de sökande i fyra veckor i Karlskrona för att få kompetensen.
– Vi behöver verkligen fler farligt godsinspektörer, tycker Arvid Tedvik.

Arvid Tedvik berömmer aspiranterna för att de har så lätt att ta till sig det de måste lära sig.
– Andra myndigheter vi samarbetar med är mycket positiva till aspiranterna vi utbildar år efter år. De är pigga, motiverade och intresserade och lär sig snabbt, säger han.

Micke från Kungshamn tvekar inte att vara med på bild. Han är också ett exempel på att man inte måste ha en bakgrund inom sjöfarten. Han har dock en egen båt.
– Det har nästan alla där jag kommer ifrån, säger han.

Micke från Kungshamn arbetade tidigare som finsnickare, men blir nu kustbevakare. Till vänster farligt godsinspektör Arvid Tedvik som bistår Micke under en kontroll. Foto: Heidi Bodensjö

Micke är 36 år och har tidigare arbetat som finsnickare så varför hamnade han här?
– Jag ville testa något nytt i livet och samtidigt kunna vara ute på sjön, säger han.

Om nu sjön är det som lockar som kustbevakare, hur känner du inför att kontrollera lastbilar?
– Det hör till jobbet och det är de olika delarna i jobbet som gör det spännande, säger han, men tillägger att det gör arbetet komplext eftersom det är mycket man ska kunna och lyfter fiskelagstiftningen som ibland kan bli rörig att ta till sig.

Micke är redan placerad på en station när han är färdig, men han måste gå på Chalmers för den extra utbildningen vilket innebär att han är klar som tjänsteman våren 2027.
– Utbildningen vi går på är jättebra med engagerade instruktörer som oftast själva kommer från kustbevakningen och har med det yrkeserfarenhet och de externa utbildarna från exempelvis länsstyrelsen har också varit bra, avslutar Micke.

Vi talar även med Erik från Karlskrona som har ett förflutet inom försvaret där han körde marinens småbåtar.
– Att jag sökte mig hit var lite av en slump, men mycket för att jag älskar att arbeta på sjön, säger han och tillägger att även kontrollerna på land är viktiga för säkerheten och han säger att utbildningen är mycket bra med praktik och teori som varvats.

En av de yngre i gruppen är 27-åriga Ronja som kommer från Stockholm. Vad gjorde du innan?
– Jag var skeppare i skärgårdstrafiken och körde där skärgårdsbåtar, säger hon.
Hon kommer därmed inte att behöva komplettera på Chalmers och blir klar som tjänsteman till våren 2026.

Ronja har valt utbildningen för att kunna fortsätta arbeta på sjön och samtidigt göra något mer betydelsefullt i livet genom att hjälpa människor och miljö.
– Utbildningen tycker jag är jättebra och alla instruktörer är otroligt drivna och brinner verkligen för sitt arbetet, säger hon.

Svårast i utbildningen säger hon är juridiken.
– Jag har aldrig hållit på med juridik innan. Det är mycket lagstiftning och att bara lära sig läsa lagstiftning erbjöd en utmaning, säger Ronja och tillägger att kontroll av lastsäkring är mycket viktigt för att förhindra olyckor på sjön.
Ronja har redan blivit placerad hos kustbevakningen i Stockholm så snart hon är färdig.

Under veckan i Helsingborgs hamn kontrollerade aspiranterna lastsäkring på 255 lastbilar och containers. Av dessa blev det 86 förbud (34 procent) på grund av brister i lastsäkring.

Kustbevakningen kan inte skriva böter på lastsäkring såvida det inte rör sig om en farligt gods transport, men alla brister måste åtgärdas för att lasterna ska få åka med båtarna.

Är du en av dem som vill söka till kustbevakningen kan du göra det nu och några veckor framåt via denna länk.

 Fem av de sju farligt godsinspektörerna i Skåne. Från vänster Joakim Nilsson, Jonna Ström, Linnea Estvik, Victor Devinder och Arvid Tedvik. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.
Fem av de sju farligt godsinspektörerna i Skåne. Från vänster Joakim Nilsson, Jonna Ström, Linnea Estvik, Victor Devinder och Arvid Tedvik. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.