Genrebild. Foto: Swebio. Genrebild. Foto: Swebio.

Behåll ellastbilspremien och rappa på

2030-sekretariatet kritiska till ett års väntetid för hittills i år har bara 1 005 premier för lätta ellastbilar betalats ut och den 1 oktober läggs den ner enligt regeringens plan. I stället bör regeringen uppdra åt Energimyndigheten att snabbt beta av kön på otroliga ett år och förlänga premien till och med 2026.

Andelen nya eldrivna lätta lastbilar var i augusti blott 14,1 procent mot 23,3 procent samma månad i fjol. Från 1 januari 2025 får den som köper en eldriven lätt lastbil på max 3.5 tons totalvikt 40 000 kronor eller upp till 30 procent av fordonets kostnad. 1 oktober 2025 avskaffas stödet.

Redan i januari varnade Mobility Swedens prognos för att 25 procent 2025 är för optimistisk eftersom billig diesel sabbar kalkylen för eldrift.

Energimyndighetens underlag till 2030-sekretariatet visar att de betalat ut stöd i totalt 1 005 ärenden under 2025 medan hela 2 514 ansökningar väntar på behandling. För lätta ellastbilar har myndigheten fått in cirka 4 734 ansökningar för totalt 21 031 ellastbilar till och med 31 augusti.

Handläggningstiden är cirka ett år vilket innebär att de som söker nu kan räkna med att få bidrag i hösten 2026.

Väntetider på ett helt år ses som fullständigt oacceptabelt, särskilt som man först får beställa sin ellastbil efter att premien godkänts.

Ett tecken på att det inte fungerar är att bara 25 procent av ansökningarna kommer från företag som själva ska använda lastbilen exempelvis åkerier, byggföretag, fastighetsskötare, kommuner, hotell, hantverkare, försäkringsbolag och kraftbolag. Resten är banker, finansinstitut och leasinggivare som inte själva behöver fordonen.

Energimyndigheten har rekryterat nya medarbetare och justerat ansökningssystemet men 2030-sekretariatet bedömer att det bara kapar köerna marginellt och vill ge skiftet en ny knuff.
– I årets regeringsförklaring anger statsminister Kristersson (M) att ”regeringen arbetar aktivt för att skynda på elektrifieringen av industrin och fordonsflottan”. Det kan bli verklighet genom att förlänga premien och ge Energimyndigheten ett skarpt uppdrag att kapa köerna till maximalt tre månader, säger Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet föreslår att premien behålls på dagens nivå hela 2026 så att politiken efter valet kan besluta om en sammanhängande politik för omställning. Premien bör också gälla gasdrivna lätta lastbilar med halv premie även för laddhybrider och för begagnade el- och gaslastbilar.

Sekretariatet konstaterar också att dieseldrivna lätta lastbilar lätt kan drivas förnybart med ungefär 80 procents minskad klimatpåverkan.
– Den som på macken tankar HVO100 i stället för fossil diesel minskar direkt fordonets klimatpåverkan mer än de svenska klimatmålen för år 2030, svårare än så är det inte. Men även här är det viktigt att politiken bistår så att det klimatsmarta också är det lönsamma, avslutar Mattias Goldmann.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-17 14:45
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekretariatet Ellastbilspremie HVO100 Klimatomställning Klimatpåverkan Mattias Goldmann Politiken Regeringen