Transportföretagen fortsätter. Det kanske mest kända förslaget är sänkningen av energiskatten på el. För att minska elkostnaderna för hushåll och företag föreslår regeringen att energiskatten sänks med 3 öre till 41,1 öre per kilowattimme. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
Signalen och riktningen att sänka är positiv, men det är ur Transportföretagens perspektiv alldeles för lite. I stället för en hel vante liknar är det mer en tummetott för transportsektorn.
– Sveriges höga skatt på fossilfri el är en bromskloss för transportsektorns omställning särskilt för tunga batterielektriska fordon, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
Transportföretagen har under en lång tid uppvaktat regeringen med ett förslag för att snabba på transportsektorns elektrifiering. I korthet går det ut på att införa en skattenedsättning för den el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar.
En permanent energiskattelättnad är en rättvis och marknadsdriven stimulans som skulle sänka kostnader och förbättra den totala ägarkostnadskalkylen för företagen.
– Det är okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten och är förenligt med EU:s statsstödsregler, avslutar Mårten Bergman.
Vill man läsa Transportföretagens remissyttrande, finner man det här.