Scanias ambition att driva övergången till hållbara transporter slutar inte med att främja biobränslen och elektrifiering. Att minska koldioxidutsläppen i företaget och leveranskedjan innebär också att man måste tänka om kring de material som används för att bygga själva lastbilarna, ner till de minsta komponenterna.
Som en del av sitt långsiktiga forsknings- och utvecklingsarbete utforskar Scania nu en ny typ av gummi tillverkat av björkbark, en biprodukt från skogsindustrin, som vanligtvis förbränns som avfall. Materialet, som utvecklats av det svenska uppskalade företaget Reselo har potential att avsevärt minska koldioxidavtrycket från fossilbaserade gummin som traditionellt används i kommersiella fordon.
Idén slog rot efter ett innovationsmatchmaking-evenemang på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, där Reselo presenterade sina tidiga resultat. Scania hade känt till tekniken ett tag, men timingen kändes nu rätt särskilt eftersom extern finansiering snart blev tillgänglig genom den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.
Samarbetet inkluderar även Scanias leverantör AnVa Polytech som bidrar med tillverkningsexpertis och verktygskapacitet.
Projektet lanserades i mitten av 2024 med målet att testa och utvärdera det nya materialets egenskaper från temperaturbeständighet till kemisk hållbarhet och tätningsprestanda. Det första steget blev att bygga fysiska prototyper.
Gummi kanske inte är den största utsläppsdrivaren vid lastbilstillverkning, stål, aluminium och batterier har ett större fotavtryck, men det är fortfarande en del av ekvationen. Särskilt i takt med att Scope 3-utsläpp (från fordonsanvändning) minskar med elektrifieringen kommer Scope 1 och 2 (från tillverkning och leveranskedja) att bli allt viktigare.
Forskningsprojektet avslutas i mitten av 2025, men den långsiktiga effekten kan sträcka sig långt bortom ett fåtal prototyper. Vi ser fram emot vad projektet kommer fram till.
Hur Scania minskar koldioxidutsläppen i sin värdekedja
• Scania strävar efter att minska sina koldioxidutsläpp (direkta och indirekta) i Scope 1 och 2 med 50 procent till 2025, jämfört med 2015 års nivåer. En ytterligare minskning på 50 procent är målet mellan 2022 och 2032.
• Till 2030 måste alla inköp av stål, batterier och gjutjärn för Scanias europeiska verksamhet komma från gröna källor.