Att det inte skulle finnas bananer i våra butiker är nära nog otänkbart. Foto: Girteka. Att det inte skulle finnas bananer i våra butiker är nära nog otänkbart. Foto: Girteka.

Följ bananens 900 mils resa till din fruktkorg

Bananer är den mest populära frukten på europeiska stormarknader. De transporteras ofta över 900 mil och tillbringar nästan en månad "på väg" innan de når våra hyllor. För att de ska komma fram färska, mogna och prisvärda är de beroende av noggrant kontrollerad logistik från gård till butik.

Den tid det tar för frukt att nå Europa beror till stor del på dess ursprungsland. Apelsiner som odlas i Spanien kan anlända till närliggande marknader inom en vecka eller ännu mindre, men för bananer och avokado från Central- eller Sydamerika kan resan sträcka sig upp till 30 dagar. Leveranser från Asien tar ännu längre tid, upp till en och en halv månad.

Enligt Vytautas Oleškevičius, regionchef för Centraleuropa på Girteka, involverar varje frukts resa många steg och aktörer längs vägen.
– Avokadon är också ett bra exempel. Europa konsumerar över 1,1 miljoner ton avokado varje år. De odlas vanligtvis på små gårdar där odlarna säljer dem till exportörer. Exportörerna tvättar och förbereder dem för försäljning. Sedan hanterar importörerna logistiken för att få frukten till Europa. Först efter att alla tullförfaranden är slutförda kliver europeiska återförsäljare in, köper de nödvändiga kvantiteterna och ber oss att transportera dem, säger han.

Exotiska frukter är inte de enda varorna som korsar kontinenter. Om man tittar närmare på produktetiketter upptäcker man att även grönsaker som morötter, gurkor eller potatis kan importeras från länder utanför EU. Det som kan vara mer förvånande är omfattningen av fruktlogistiken. Enbart under 2024 transporterade Girteka över 7 000 ton vattenmeloner över hela Europa vilket motsvarar mer än 300 fullastade lastbilar.

Bananernas resa från Sydamerika till butikshyllorna i Europa kräver ett mycket samordnat arbete som involverar jordbrukare, leverantörer och logistikföretag. Girteka har redan levererat över 14 000 lastbilslaster frukt till 30 europeiska länder i år, mer än 300 000 ton. Utmaningen är inte bara avståndet utan att upprätthålla exakta transportförhållanden. Även små temperaturförändringar kan påverka fruktkvaliteten.

Transportörens jobb är att bedöma och hantera alla potentiella risker.
– Exempelvis finns det alltid en risk att pallar eller lådor skadas vid någon omlastningspunkt. Tullinspektioner måste också beaktas och vissa förseningar ligger utanför vår kontroll. Containrar måste ibland vänta tre eller fyra dagar på grund av tung trafik. Vi kallar dessa för ”kända okända”. Att identifiera dem hjälper oss att hantera utmaningarna mer effektivt, säger V. Oleškevičius.

De flesta exotiska frukter anländer till Rotterdam, Europas största hamn, som hanterar 400 miljoner ton gods årligen. Här tar företag som Girteka över. Frukterna skickas till logistikcenter och lastas på kylbilar som körs över hela kontinenten. Redan innan dess förbereds frukterna för slutkonsumenten. På fartyg förvaras de i containrar med temperaturer nära noll grader Celsius.

Bananer skärs vanligtvis medan de fortfarande är helt gröna och helt oätliga i det skedet. De måste förbli omogna under hela Atlantresan annars blir de dåliga innan de når Litauen.
– I Rotterdam placerar importörerna dem i mogningskamrar. Mogningsprocessen fortsätter i lastbilen och när lastbilen når butikerna är bananerna nästan helt mogna, säger Mantas Briedis, försäljningschef på Girteka Logistics.

Enligt experter beror processens komplexitet på vilken typ av frukt det är. Frukternas känslighet varierar avsevärt. Bananer och avokado är relativt lätta att transportera vilket förklarar deras globala popularitet. Bär, å andra sidan, är mycket mer ömtåliga och kräver mycket ansvarsfulla logistikåtgärder.

En av de produkter Girteka transporterar från Peru är blåbär som är mycket ömtåliga varför rätt temperatur är en utmaning man tar på allvar. Eftersom bären förstörs snabbare flygs de ofta till Europa snarare än skeppas.

Citrusfrukter är också knepiga då de är mycket känsliga för kondens. Om fukt byggs upp börjar frukten ruttna.
– I sådana fall blir hastighet och precision avgörande. Förare spelar en viktig roll och säkerställer att temperaturkänslig last levereras så snabbt och säkert som möjligt för att förhindra förstörelse och svinn, säger M. Briedis.

Trots komplexiteten och de många riskfaktorerna fungerar moderna logistikkedjor med anmärkningsvärd effektivitet. I dag är det nästan otänkbart att en butik i något europeiskt land skulle få slut på bananer.
– Att konsumenterna inte ens tänker på hur exotiska frukter når dem är det bästa beviset på hur smidigt hela processen fungerar, säger Girtekas logistikexpert Mantas Briedis.

Bakom varje banan, avokado eller låda med blåbär finns ett sofistikerat nätverk av jordbrukare, exportörer, tullombud, logistikplanerare och chaufförer som arbetar synkroniserat. Deras samordning säkerställer att även frukter som odlas hundratals mil bort anländer mogna, färska och redo att ätas, precis när vi förväntar oss det.

Transporter av frukter och grönsaker kräver precision och många samarbeten mellan många partners. Foto: Girteka.
Transporter av frukter och grönsaker kräver precision och många samarbeten mellan många partners. Foto: Girteka.