Det går trögt med elektrifieringen i Sverige. Foto: Volvo Trucks/genrebild. Det går trögt med elektrifieringen i Sverige. Foto: Volvo Trucks/genrebild.

Elfordonen rör sig inte ur fläcken

Juli 2025 stod elbilarna för 34,9 procent av nybilsregistreringen, mot 35,0 procent helåret 2024. I kombination med en fortsatt låg reduktionsplikt och tvärnit för biogas- och etanolbilarna, hotas nationella 2030-klimatmål och EU:s 2030-klimatkrav på Sverige, skriver 2030-sekretariatet.

Juli 2025 registrerades 17 684 nya personbilar, fördelat på:
Eldrift 34,9% (35,0% helåret 2024)
Laddhybrid 27,4% (23,4%) Bensin 22,1% (22,5%)
Bensin 22,1% (22,5%)
Elhybrid 9,3% (10,2%)
Diesel 6,3% (7,0%)
Etanol 0,0% (1,5%)
Biogas 0,0% (0,4%)

Elbilarna rör sig inte ur fläcken i Sverige. Marknadsandelen har stannat på 35 procent medan den ökar snabbt i omvärlden. En förklaring är billiga fossila drivmedel, en annan att många väntar på elbilspremien som kommer till årsskiftet.
– Vi ser också att regeringens skrotningspremie fortsatt är verkningslös – steget från skrotbil till elbil är för stort, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet konstaterar att utvecklingen är särskilt allvarlig eftersom bensin- och dieselbilars utsläpp ökat kraftigt med den fortsatt låga reduktionsplikten och med den fortsatt höga exporten av elbilar ut ur Sverige.

Elbilspremien som väntas införas januari 2026 bör kombineras med ökad andel förnybart i fossila drivmedel, bättre konkurrenskraft för förnybara drivmedel och ökade möjligheter för kommunerna att gynna hållbar mobilitet.

Av nya lätta lastbilar var 18,8 procent eldrivna i juli, mot 21,3 procent samma period i fjol. Biogas stod för 4,5 procent, ned från 6,9 procent och laddhybrider för 3,5 procent vilket är nytt – i fjol fanns inga lätta lastbilar med laddhybridteknik. Resten är dieseldrivna.

Regeringen gjorde rätt som förlängde premien för lätta ellastbilar, men vi ser tyvärr att det inte räcker när den fossila dieseln är så billig.
– Om premien faktiskt avskaffas 1 oktober, ökar dieselandelen troligen ytterligare. Här bör regeringen tänka om, säger Goldmann.

Andelen eldrivna tunga lastbilar över 16 ton var i juli 7,0 procent, medan 14,4 procent var gasdrivna. Av tunga bussar var 61,8 procent eldrivna, imponerande men klart lägre än juli 2024 då nivån var 68,8 procent. Därtill har det under hela 2025 ännu inte registrerats en enda biogasbuss.

Kollektivtrafiken fortsätter att vara ett viktigt föredöme i omställningen till fossilfritt, men för alla tunga transporter behöver prisbilden ändras för fossildiesel.
– Så länge Sverige konkurrerar med Bulgarien och Rumänien om lägst pris för att tanka fossilt är det svårt för åkerier, bussbolag och andra att ställa om, säger Mattias Goldmann.

Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås vilket 2030-sekretariatet berömmer.
– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen, men statistiken visar att det inte sker av sig själv, avslutar Mattias Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-01 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekretariatet Elbilspremie Elektrifiering Ellastbil Klimatomställning Reduktionsplikt