Med däck och däckövervakning från Continental vill DFDS sänka CO2-utsläppen inom transportindustrin. Foto: DFDS/Continental. Med däck och däckövervakning från Continental vill DFDS sänka CO2-utsläppen inom transportindustrin. Foto: DFDS/Continental.

DFDS minskar utsläpp med Continental

DFDS, ett av Nordeuropas största logistikföretag, väljer däcklösningar från Continental för sin eldrivna fordonsflotta. Lösningen inkluderar däcket Conti Eco Gen 5 samt däckövervakningssystemet ContiConnect med målet att driva på transportindustrins minskning av CO2.

Continental och det danska transportföretaget DFDS driver på utvecklingen av hållbar logistik. DFDS är specialiserat på globala supply chain-lösningar och har för närvarande Europas största flotta av tunga eldrivna lastbilar.

När det gäller däck förlitar sig DFDS på Conti Eco Gen 5-däck med optimerat rullmotstånd och lång livslängd, samt det digitala däckhanteringssystemet ContiConnect för kontinuerlig övervakning.

Just nu ersätter företaget sina diesellastbilar med eldrivna fordon för att driva på övergången till mer hållbara vägtransporter och visa att utsläppsfria transporter redan är en möjlig lösning i dag.
– Utökningen av vår elflotta hjälper fler företag att dekarbonisera sina försörjningskedjor och understryker vårt engagemang för att leda den här utvecklingen, säger Niklas Andersson, vice vd och logistikchef på DFDS.

Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS) är ett av Danmarks äldsta företag och består av affärsenheterna DFDS Ferry (sjötransport), DFDS Logistics (väg- och järnvägstransport) samt containertransporter. Bolaget har en omfattande flotta på 15 200 trailers, 3 200 lastbilar och 70 fartyg och målet är att 25 procent av DFDS:s fordonsflotta ska bestå av elfordon år 2030.

Även Continental har satt upp ambitiösa mål i sitt strategiprogram ”Vision 2030” för att göra både individuell mobilitet och hela försörjningskedjan mer hållbar. För att tillverka däck på ett ännu mer miljövänligt sätt investerar Continental i energieffektiva, resurssnåla produktionsprocesser med låga utsläpp. Målet är att nå klimatneutral däcktillverkning senast 2040.

Rätt val av däck blir allt viktigare för fordonsflottor inom EU, särskilt i och med utsläppsbaserade vägtullar. Conti Eco Gen 5-däcken som DFDS kör på är specialanpassade för korta och långa transporter och kännetecknas av en balanserad kombination av optimerat rullmotstånd och lång körsträcka.

DFDS använder också det digitala däckhanteringssystemet ContiConnect, som gör att man har full kontroll över däckstatusen i hela flottan. Med optimering av körningarna kan de även minimera laddstoppen utmed vägen.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-12 12:30
Kategori: Nyheter
Taggar: ConiConnect Conti Eco Gen 5 Continental DFDS Elektrifiering Ellastbil Godstransport Klimatomställning Lastbilsdäck