EREV är en elektrisk lastbil utrustad med en bränsledriven reservgenerator som genererar elektricitet för att ladda batterierna när de börjar ta slut.
DHL Group presenterade den 22 maj på OECD International Transport Forum i Leipzig, Tyskland, ”Extended Range Electric Vehicle” (EREV) utvecklad i samarbete med Scania.
EREV är utrustad med en bränsledriven reservgenerator som genererar elektricitet för att ladda batterierna när de börjar ta slut. Detta nya lastbilskoncept testas omfattande av DHL för pakettransporter mellan Berlin och Hamburg.
Resultaten efter de första 100 dagarna är mycket positiva. EREV körde nästan 22 000 kilometer och körde mer än 90 procent av tiden i eldrift. Den bränsledrivna reservgeneratorn aktiverades endast i cirka 8,1procent av de körda kilometrarna.
Som ett resultat minskade EREV koldioxidutsläppen med mer än 90 procent jämfört med en konventionell diesellastbil under testperioden. Samtidigt förbättras driftsflexibiliteten genom att ge en extra energireserv när ingen laddstation finns tillgänglig till skillnad från en helt eldriven lastbil.
Generatorn i sig kan inte direkt driva fordonets drivaxel. I den meningen skiljer sig EREV från konventionella hybridfordon och är ett nytt koncept med potential att stödja övergången till elektrifierade transporter både för transportören och transportsystemet.
Testet mellan DHL:s paketcentraler i Berlin och Hamburg visade att EREV är ett praktiskt och framför allt hållbart transportmedel för logistik.