Färre mil vägtransporter och mindre CO2-utsläpp vill UPS uppnå genom att satsa mer på järnvägstransporter. Foto: UPS. Färre mil vägtransporter och mindre CO2-utsläpp vill UPS uppnå genom att satsa mer på järnvägstransporter. Foto: UPS.

Nu ska UPS använda järnvägen

Nu testar UPS järnvägstransporter i samarbete med logistikleverantören Cargobeamer. Vart går försändelserna och hur mycket CO2 sparas?

UPS har startat ett järnvägs- och vägpilotprojekt med förbindelsen mellan Domodossola (Italien) och Kaldenkirchen (Tyskland) som förbinder UPS-naven i Herne och Milano. Enligt egen information samarbetar UPS med Cargobeamer, en logistikleverantör av intermodala transporter av trailers.

Genom att byta till järnväg kan cirka 190 mil lastbilstransporter och 1,4 ton CO2-utsläpp sparas. Under ett år blir det mer än 350 ton CO2.

Om denna tysk-italienska förbindelse håller vad den lovar, vilket vi för närvarande antar, är förbindelsen ett första steg mot ytterligare användning av järnväg i vårt europeiska nätverk för pakettransport”, säger Burak Kılıç, vd för UPS Tyskland, Österrike och Schweiz, skriver Eurotransport.