Genrebild/Transportföretagen, Proffs/arkiv. Genrebild/Transportföretagen, Proffs/arkiv.

ACEA: Priset på en Euro 7-lastbil kan bli mycket högt

Eu-kommissionens föreslagna Euro 7-förordning kommer att öka tillverkningskostnaderna för lastbilar med upp emot nära 140 000 kronor, varnar European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

Det är vad en studie av Frontier Economics, beställd av ACEA visar. Studien visar att Euro 7-förordningen kommer att öka kostnaderna per fordon med upp emot 140 000 kronor för dieseldrivna lastbilar och bussar. och med cirka på cirka 30 000 kronor för person- och skåpbilar med förbränningsmotorer ökar kostnaderna med cirka 30 000 kronor.

Siffrorna i studien är fyra till tio gånger högre än EU-kommissionens uppskattningar i sin Euro 7-konsekvensbedömning som låg på mellan cirka 2 000 – 5 000 kronor för person- och skåpbilar och för lastbilar och bussar på mellan cirka 33 000 kronor.

Studien noterar att EU:s uppskattningar endast omfattar direkta tillverkningskostnader, främst för utrustning och investeringar. Studien varnar för att dessa extra kostnader inte överensstämmer med inköpspriserna. Prishöjningarna skulle därför sannolikt bli högre än de siffror som nämns i bedömningen.

Sigrid de Vries, generaldirektör för ACEA, säger: ”Den europeiska bilindustrin är fast besluten att ytterligare minska utsläppen till förmån för klimatet, miljön och hälsan, men Euro 7-förslaget är helt enkelt inte rätt sätt att göra det på eftersom det skulle ha en extremt låg miljöpåverkan till en extremt hög kostnad.” I stället menar hon att större miljö- och hälsofördelar kommer att uppnås genom övergången till elektrifiering, samtidigt som äldre fordon på EU:s vägar ersätts med högeffektiva Euro 6-modeller.

Utöver direkta kostnader, varnar ACEA för att Euro 7-förslaget kommer att utlösa indirekta kostnader såsom högre bränsleförbrukning. Under ett fordons livstid kan detta öka bränslekostnaderna med 3,5 procent vilket betyder cirka 230 000 kronor extra för långdistanslastbilar och cirka 20 000 euro extra för långdistanslastbilar och cirka 7 500 kronor för person- och skåpbilar.

ACEA säger att de indirekta kostnaderna man hävdar och som kommer utöver de direkta kostnaderna, ignoreras i kommissionens. Den ökade totala kostnaden för att äga ett fordon innebär ytterligare ekonomisk press på konsumenter och företag i en tid av hög inflation och stigande energipriser, skriver Motor Transport.

Om artikeln

Publicerad: 2023-05-25 14:29
Kategori: Nyheter
Taggar: Acea Elektrifiering EU-kommissionen Euro 7 Euro 7-förordning Kostnadsökning Lastbil Miljö Vägtransport