Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. Montage: Nilsson Energy/Göteborgs Hamn AB Visionsbild över den kommande vätgastankstationen i Göteborgs hamn. Montage: Nilsson Energy/Göteborgs Hamn AB

Vätgastankstation för tung trafik ska byggas i Göteborgs hamn

En vätgastankstation för tung trafik planeras i Göteborgs hamn. Stationen kommer att ligga i direkt anslutning till entrén till Gothenburg RoRo Terminal – en av de mest lastbilsintensiva platserna i Sverige. Stationen kommer uteslutande att leverera grön vätgas och ska stå klar i september 2023.

– Det är ett efterfrågat tillskott i hamnen, som också ligger helt i linje med vår strategi att skapa förutsättningar för att accelerera transportindustrins omställning till fossilfritt, säger Göteborgs Hamn AB:s innovationschef Viktor Allgurén.

Stationen kommer att ligga precis intill port 6 – entrén till Gothenburg RoRo Terminal. Infarten som leder in till porten en av Sveriges tyngst trafikerade vägar med 350 000 tunga fordonspassager varje år.

När Stena Line från 2027 omlokaliserar sina nuvarande Tysklands- och Danmarksterminaler till Arendal strax väster om roroterminalen kommer trafiken att öka med ytterligare cirka 200 000 fordonspassager i närområdet.
– Att bygga upp lagring av förnybar energi i vätgas är en viktig pusselbit till hur vi når klimatmålen, säger Martina Wettin, medgrundare och affärsutvecklingsansvarig på Nilsson Energy.

En stor portion ödmjukhet krävs dock inför uppgiften att placera en vätgastankstation i hjärtat av Nordens största godsnav. Eventuella störningar kan få följdeffekter i hela logistiksystemet.
– En vätgastankstation innehåller stora mängder energi under tryck, så vi har en riskhantering och inte minst en tillståndsprocess framför oss som vi är väldigt ödmjuka inför. Men vi känner oss väldigt trygga att gå framåt i det här projektet med Nilsson Energy som har lång erfarenhet på området och som är den mest välrenommerade aktören på vätgasmarknaden i Sverige, säger Viktor Allgurén.

Även de intilliggande terminalerna ser möjligheter med den kommande tankstationen. För kunderna som använder terminalerna, såväl som för sina egna lastnings- och lossningsverksamheter.
– Placeringen är optimal för våra lastbilskunder och ger även oss som terminaloperatör möjlighet att tanka vätgas med våra framtida arbetsmaskiner. Som närliggande granne till den nya vätgastankstationen är frågor om säkerhet och risk självklart viktiga, säger Maria Franksen, vd för Gothenburg RoRo Terminal.

Utöver Nilsson Energys vätgastankstation planeras även ytterligare en station i hamnen. 2023/2024 öppnar Circle K/OG Green Fuels för vätgastankning vid Vädermotet i hamnen, bara fem minuter öster om Nilsson Energys station.

Att ha två av varandra oberoende vätgastankstationer i hamnområdet är mer än dubbelt så viktigt som att bara ha en, menar Viktor Allgurén:
– Det viktigaste med att ha två stationer är tryggheten i att det utan avbrott kommer att vara möjligt att tanka vätgas i hamnen, oavsett om en station skulle vara stängd för underhåll eller liknande. Det skapar en robusthet i infrastrukturen som är en avgörande faktor för de åkerier som funderar på att ställa om delar av sina fordonsflottor till bränslecellsdrift.

Satsningen på att bygga ett nätverk av vätgastankstationer i hamnen är en del av Tranzero Initiative – ett utsläppsreduktionsinitiativ initierat av Göteborgs Hamn AB, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Målet är att accelerera omställningen av transportsektorn till fossilfria alternativ som till exempel grön vätgas. Siktet är inställt på landtransporter såväl som sjötransporter.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-15 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Circle K Göteborgs hamn Miljö Nilsson Energy Vätgas