Daimler Truck satsar på dubbla strategier, men naturgas omfattas och ses istället som dyr överbryggningsteknik. Foto: Mercedes-Benz (Proffs/arkiv). Daimler Truck satsar på dubbla strategier, men naturgas omfattas och ses istället som dyr överbryggningsteknik. Foto: Mercedes-Benz (Proffs/arkiv).

Daimler Truck: ”Naturgas dyr överbryggningsteknik”

Daimler Truck utökar sitt sortiment av lastbilar utan avgasutsläpp och bekräftar sitt engagemang för batterielektriska och vätgasbränslecelldrivna lastbilar. Daimler Truck fortsätter att utöka sin produktportfölj med noll avgasutsläpp med lanseringen av fler elfordon på IAA i Hannover. Naturgas får däremot "kalla handen".

När Martin Daum, vd för Daimler Truck,talade i deras monter tidigare i veckan, där bara tre av 13 lastbilar var dieseldrivna, sade han : ”Mycket har hänt sedan vår senaste IAA. 2018 hade vi bara ett nollutsläppsfordon i serieproduktion, vår FUSO eCanter lätta lastbil. I år har vi en portfölj med åtta olika nollutsläppsfordon i serietillverkning. Vi omvandlar snabbt vår produktportfölj till eDrive.”

Daum sade att företaget engagerar sig i en plan med en dubbel strategi och kommer att fokusera på både batterielektriska och vätgasbränslecellfordon. Han uteslöt en trippelstrategi och beskrev naturgas som en ”dyr överbryggningsteknik som fortfarande är beroende av ett fossilt bränsle och släpper ut CO2”.

Han betonade vikten av en omfattande grön energiinfrastruktur för både el och vätgas. ”Den goda nyheten är att det kommer att bli billigare att bygga två infrastrukturer, en för grön el och en för grönt väte, än att bygga bara en infrastruktur. Det kan låta kontraintuitivt till en början, men det är faktiskt billigare att skala upp två infrastrukturer till någon medelnivå än att skala bara en infrastruktur till en extrem nivå,” sade Daum.

Han uppmanade intressenter att arbeta tillsammans i denna utmaning och att behandla den som en möjlighet. ”När vi pratar med varandra, skapas en enorm ny marknad till. Och som vi vet från tidigare erfarenheter finns det knappast något mer kraftfullt än marknadskrafter när de väl sätts igång”, avslutade Martin Daum i Commercial Motor.

Om artikeln

Publicerad: 2022-09-26 09:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränslecellsteknik CBG CNG CO2 Daimler Truck Ellastbil IAA LBG LNG Mercedes-Benz Naturgaslastbil Nollutsläppsfordon Vätgaslastbil