Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn. Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Volymrekord för Helsingborgs Hamn

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019:s volymer. Den totala volymen gods sjöledes ökade med över 300 000 ton och antal TEU ökade med 1 000 enheter. Även konventionellt styckegods visar rekordsiffror jämfört med 2019 och färjetrafiken har gjort en stark återhämtning mot fjolårets siffror, speciellt inom gods och lastbilstrafiken.

Logistiksektorn fortsätter att växa både globalt och regionalt, samtidigt som det fortfarande är ostabilt inom logistikflödena, containerbrist och ett ovanligt högt tryck globalt på grund av pandemin som nu går in på sitt tredje år. Trots dessa utmaningar har Helsingborgs Hamn ökat antalet TEU (tjugofotsekvivalent) med 1 000 enheter och godsvolymerna har stigit från 7,944 miljoner ton 2019 till 8,246 miljoner ton 2021.

Volymökningen med fyra procent jämfört med 2019 kommer från en blandning av ökade volymer hos befintliga kunder, samt tillkomsten av nya avtal.
– Vi har kunnat generera dessa siffror genom att vara flexibla, kreativa och visa på hållbara satsningar som bidrar till effektivare, smidigare och kundfokuserade lösningar. Vi vill vara Nordens modernaste hamn och den affärsutveckling vi gjort under pandemin har haft positiv inverkan och det visar siffrorna, säger Nicklas Romell, informationschef i Helsingborgs Hamn.

Helsingborgs Hamn har inte påverkats i lika hög utsträckning som andra hamnar då det gäller containerbristen eftersom balansen mellan import och export är relativt jämn. Kundernas behov har stått i fokus och effekten av det är att segment som konventionellt styckegods ökat kraftigt då efterfrågan på tjänsten varit hög. En rekordökning med 684 procent i hantering jämfört med 2019.

Färjetrafiken ser en stadig ökning både på gods och lastbilstrafiken jämfört med 2020. Passagerarsidan och personbilstrafiken ökade också efter att restriktioner lättats under senare delen av 2021 men återhämtningen är inte lika kraftig som på gods och lastbilssidan som ökat med åtta respektive nio procent.

Under senare delen av fjärde kvartalet 2021 var det kallt i södra Sverige vilket ledde till en ökning i bulkhanteringen för pellets som används som energi i fjärrvärmesystemet i Helsingborg. Vintern 2020 var relativt mild och det reflekteras i volymerna. Flytande bulkgods har sett en ökning jämfört med 2019 på fem procent medan totalvolymen på torrbulk gått ner något under samma period.

Hamnen har fokuserat på kunderna och möjligheterna som finns. Resultatet från kundundersökningen genomförd under oktober och november 2021 hade även den rekordsiffror med ett NKI (Nöjd Kund Index) på 76, Net Promoter Score (kundlojaliteten) ökade med sju procent och den totala kundnöjdheten ökade även den från föregående år.

Samtidigt som det är ansträngt inom hela kedjan i logistiksektorn, finns där möjligheter och utveckling som hjälper att stabilisera hamnens verksamhet. Det finns inga indikationer på att volymerna eller fraktpriserna ska minska under kommande period och Helsingborgs Hamn har en stabil grund och erfarenhet att luta sig mot och kommer fortsätta vara en viktig spelare för det lokala och regionala näringslivet.

Nicklas Romell avrundar.
– Det är uttalat i vår affärsidé att hamnen ska främja näringslivet och bygga välstånd tillsammans med kunder och samarbetspartners för hela regionen, avslutar han.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-24 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bulktransporter Container Gods Helsingborgs Hamn Lastbil Logistik Logistikflöde Styckegods TEU transporter