Efter en jul med dåligt vägunderhåll och onödiga olyckor på våra europavägar, kom en nyårshelg med ännu tuffare väglag.   Efter en jul med dåligt vägunderhåll och onödiga olyckor på våra europavägar, kom en nyårshelg med ännu tuffare väglag.

Trafikverket sviker trafikanterna i helgtrafiken

Efter en julhelg med dålig vinterväghållning, gick vi mot en nyårshelg som också bjöd på besvärligt väder. Temperaturerna skiftade runt nollan och nederbörden kom både som regn och som snö. Julhelgen bjöd på flera olyckor orsakade av blixthalka på våra europavägar, olyckor som hade gått att undvika med en seriös vinterväghållning - eller ärliga besked från Trafikverket, säger Tankesmedjan i sitt pressmeddelande.

Polis och räddningstjänst har kommenterat allt från singelolyckor till seriekrockar med orden ”Det var glashalt på vägen”. Det har handlat om personbilar och lastbilar. Det har handlat om yrkestrafik och familjer på väg till julfirande. Det har handlat om vägar som bland andra E4, E6, E65, väg 40.

Julhelgen är en av årets mest trafikintensiva perioder och Trafikverket har upprepade gånger gått ut och uppmanat trafikanterna att ta det lugnt, köra sakta och hålla avstånd. Det låter som en omtanke i trafiksäkerhetens namn, men tyvärr faller den omtanken när trafikanterna möter verkligheten på våra vägar.

Ute i verkligheten möter trafikanterna ett skiftande väglag där det kan variera på några kilometer från sommarväglag till isgata med vatten på en frusen vägbana. På sommarväglag är en hastighet på 110 km/t på våra motorvägar en säker hastighet. På den vattentäckta isgatan är 70 km/t en för hög hastighet.

När Trafikverket inte ens har ambitionen att hålla europavägarna halkfria i de delar av Sverige där temperaturen ligger under tio minusgrader, visar det på en nonchalans från Trafikverket. En nonchalans som inte kan slätas över med svepande uppmaningar om att köra långsammare. Samma uppmaning som Trafikverket gick ut med inför midsommartrafiken, för övrigt. En nonchalans som inte är i linje med verkets nollvision när det gäller antalet döda i trafiken. Här behövs raka besked om vad man har för ambitioner med vinterväghållningen och garantier på att man lever upp till det.

Vi har skiftande väderlek i det här landet, och ibland blir vi överraskade av plötsliga väderförändringar, men julhelgens väder och därmed väglag var förutsett dagar i förväg och halkan hade gått att undvika med seriös saltning.

När det gäller saltningen ska en miljöavvägning naturligtvis göras, men stelbentheten i Trafikverkets regler ger inte ens möjligheten att öka insatsen trots att verket själva beskriver den aktuella situationen som en av årets mest trafikintensiva helger. Trafikverket har idag instrument för att styra och kontrollera hur de enskilda väghållarna sköter sitt uppdrag. Det är Trafikverket som bestämmer hur mycket salt som ska läggas och när det ska göras.

Rent tekniskt är det inte omöjligt att undvika den halka vi drabbades av i julhelgen. Ur en trafiksäkerhetsaspekt skulle det vara avsevärt bättre om Trafikverket prioriterade de viktigaste vägarna genom att höja ambitionen inför trafikintensiva helger och gå ut med att dessa vägar prioriterar vi den här helgen. Det skulle ge trafikanterna möjlighet att planera sin resa och det skull leda upp trafiken till de säkraste vägarna.

Som det är nu, spelar Trafikverket rysk roulette med trafikanternas liv då väglaget är så oförutsägbart även på de viktigaste vägarna i landet. Detta i lägen som är förutsägbara och under en av årets största helger. En helg som förstördes för flera familjer som antingen fick fira jul på sjukhus eller i köer efter trafikolyckor.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-03 09:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Halkbekämpning Ishalka Nollvision Tankesmedjan Trafikverket Vinterväghållning