Ett näthandlat plagg kan returneras fyra, fem gånger innan en köpare behåller det (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra). Ett näthandlat plagg kan returneras fyra, fem gånger innan en köpare behåller det (det här är en genrebild, kvinnan på bilden har inget med artikeln att göra).

Den ohållbara returkarusellen

När du en gång vant dig vid fri frakt, är det svårt att plötsligt börja betala för den verkliga frakt- och returkostnaden. Samtidigt vill allt fler konsumenter veta vilken miljöpåverkan deras konsumtion har. Anna-Maria Petisme som forskar kring e-handel och hållbarhet, med fokus på produktreturer, vid Jönköping International Business School. Hon säger: ”Här har e-handlare en möjlighet att sticka ut och faktiskt visa vad både produkt och fraktalternativ kostar för miljön.”

Det är DB Schenker som har uppmärksammat Anna-Maria Petismes forskning som konstaterar att när modeindustrin började satsa på e-handel i början av 2000-talet, erbjöd många handlare fri frakt och retur för att locka till sig kunder. Att få lämna tillbaka utan kostnad skapade en trygghet – det kostar ju inget att hänga tillbaka ett plagg som inte passar om man köper i en butik. En filosofi konsumenten anammat i sin nätshopping.

Den filosofin har lett till att returerna ökat mer än branschen kunnat förutspå. Det är till exempel inte ovanligt att ett plagg som handlas via nätet skickas ut och returneras fyra, fem gånger innan en köpare behåller plagget. Det blir kostsamt för företagen, men det kostar även på miljömässigt då returlagren kan ligga i Sverige såväl som i Baltikum.
– Man frågar sig om det verkligen kan löna sig att erbjuda fri frakt och retur när man ser hela kedjan. Om man kan minska returerna och samtidigt behålla lönsamheten skulle både företag och miljö må bättre, säger Anna-Maria Petisme.

Det finns ingen samlad statistik över hur stor andel av de plagg som handlas via nätet som returneras, men baserat på intervjuer med olika modeföretag, uppskattar Anna-Maria Petisme att cirka 40 procent returneras. Inom inom vissa kategorier, som exempelvis klänningar och festkläder, är returgraden upp emot 80 procent.

Samtidigt börjar alltfler e-handlare anpassa sina villkor för frakt och retur bland sina kunder. De som missbrukar retur- och fraktvillkor kan till exempel krävas på betalning före leverans, vilket har minskat okynnesköp och returer.
– Men det är en svår balansgång. Många gånger är de mest lönsamma kunderna de som returnerar mycket. Det som avgör är ju hur stor del av det man köper som man behåller, säger Anna-Maria Petisme.

Är fri frakt för längre leveranstid ett alternativ? Där kan e-handlare tjäna på att blir mer transparenta genom att visa vilken miljöpåverkan olika transportalternativ har och där större miljöpåverkan kostar mer för kunden.
– Då kanske man erbjuder fri frakt för alternativ som tar någon dag extra och att konsumenten får betala om det är bråttom. Att frakten tar längre tid är ingen miljövinst, men extra tid ger e-handlarna möjligheten att optimera sina transporter på ett ekonomiskt och miljömässigt bättre sätt, säger Petisme.

Numera tar de flesta svenska klädkedjor emot returer i sina fysiska butiker. Det finns också de som tar emot begagnade kläder som de säljer second hand eller återvinner.
– Jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att ta ansvar för miljön där företagen samtidigt kan tjäna pengar fler gånger på sina produkter, avrundar Anna-Maria Petisme.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-07 09:16
Kategori: Nyheter
Taggar: Ab Anna-Maria Petisme DB Schenker E-handel Fri frakt Gods Klimatpåverkan Miljö Returfrakt transporter