Genom att bygga samman två elektriska motorer med kärnan från den senaste generationen av Scania Opticruise-växellådorna på ett modulärt sätt, har Scania utvecklat en verkligt smart drivlina för sina HEV- och PHEV-lastbilar.

Scania introducerar mångsidiga hybrider

Scania berättar att de nu lanserar mångsidiga hybrider med eldrift som har kapacitet förr nollutsläpp och tyst gång. Scania beskriver fordonen som mogna, fullfjädrade produkter som kommer med alla de funktioner och möjligheter man förväntar sig av Scania, samtidigt som man också får elektrifiering, möjligheten att köra på förnybara bränslen samt rejäla bränslebesparingar.

Scanias senaste hybrider är en konkret transitväg till full elektrifiering och med ökad elkraft, 230 kW, som ger effekt nog för många olika applikationer. GE281 är en elmaskin med två elmotorer, 2.100 Nm och en sexväxlad växellåda, bränslebesparingar på upp till 40 procent jämfört med förbränningsmotor är möjliga, enligt Scania.

En elräckvidd på 60 kilometer med PHEV, öppnar många användningsområden och kan fulladdas på 35 minuter samt har ett växellådsdrivet kraftuttag. Det finns även möjlighet att välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre som möjliggör ökad nyttolast och kan köras på biodiesel.

Scania introducerar starkare drivlina för HEV- och PHEV-lastbilar, vilket gör det möjligt att möta olika applikationers behov av transportlösningar såsom exempelvis tippbilar, lastväxlare, kyltransporter, betongbilar och regionala distributionsfordon. Den nyutvecklade elmaskinen GE281 arbetar i tandem med 7- eller 9-litersmotorer från Scania, något öppnar möjligheter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer.

Genom att koppla två elmotorer efter varandra och para ihop dem med stommen från Scanias senaste Opticruise-generation, anser Scania att man skapat något helt nytt eftersom GE281 är en elmaskin för avbrottsfri kraftöverföring som klarar tågvikter på upp till 36 ton, utan hjälp från förbränningsmotorn.

Men den arbetar också omvänt. Elmaskinen är ständigt med och stöttar förbränningsmotorn vid exempelvis start och under acceleration vilket innebär att man kan välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre både när det gäller volym och effekt. Hybridiseringen kan ge bränslebesparingar på upp till 40 procent i stadstrafik jämfört med traditionella drivlinor, enligt Scania.

Den senaste hybridgenerationen från Scania kan beställas antingen som HEV eller PHEV (plug-in hybrid). P, G och L-hytter erbjuds och fordonen kan specificeras antingen som dragbilar eller som lastbilar. DC07-motorn finns i tre olika effektnivåer, samma gäller för den större DC09-motorn. Alla Euro 6-motorer från Scania kan köras på HVO och vissa kan även köras på biodiesel av FAME-typ.

Scanias GE281 ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt. Det maximala vridmomentet är 2100 Nm. Den har sex växlar framåt, men saknar traditionell koppling vilket istället en planetväxel sköter, vilket innebär avbrottsfri momentöverföring vid växlingar. Kraftuttaget kan vara i drift under körning, även när man kör helelektriskt, och lösningen med planetväxeln ger bra krypkörningsegenskaper utan kopplingsslitage.

Scanias första hybridlösningar erbjöd elektrisk räckvidd på 2 kilometer vilket idag ter sig mager i förhållande till dagens räckvidd på 60 kilometer helelektriskt med PHEV, men det var ändå ett viktig första steg för Scania.

Hur stora de faktiska bränslebesparingarna kan bli med dessa modulära Scanialösningarna varierar beroende på de vanliga faktorerna som exempelvis som hur själva driften ser ut, hur kuperat det är, hur många start och stopp man gör.
– Elmaskinen är alltid aktiv, men den extra kraften/hjälpen från den betyder mindre vid körning i jämn fart på exempelvis motorväg. De största besparingarna får man i stadstrafik där en del kunder kommer att kunna spara upp till 40 procent jämfört med förbränningsmotor. Och självklart kan Scania erbjuda gängse service- och reparationskontrakt även för dessa lastbilar, avrundar Fredrik Allard, senior vice president och chef för e-mobility inom Scania Sales & Marketing.

Om artikeln

Publicerad: 2021-12-13 11:16
Kategori: Nyheter
Taggar: Elektrifiering Elhybrider Fame HVO Laddhybrid Lastbilar Nollutsläpp Scania Transport