Hade föraren tittat närmare på grävmaskinen, hade han hittat en möjlighet att lastsäkra i ramen istället.

Bilinspektören: Man blir matt inför vad vi ser ute på vägarna

Inkompetens hos handledare för övningskörning, taxiförare som tar betalning i kontanter eller swish på sin egen telefon och stora brister i en dispenstransport. Västerås yrkestrafikgrupp stöttar kollegorna i Uppsala.

Under helgen den 18 och 19 december får Västerås yrkestrafik stötta sina kolleger i Uppsala som har stort manfall. Under lördagskvällen är bland andra bilinspektör Jonas Nordin på plats och arbetspasset börjar med att de i centrum får uppdraget att kontrollera ett gångfartsområde vilket innebär att bland annat cyklar och matleveransfordon, taxi, el-scooter och vanliga personbilar stoppas.
– Det är max 7 km/h som gäller där för alla fordon. Många cyklar saknar även utan lyse trots att vi står mitt i vägen helt synligt. Folk struntar verkligen i alla regler när de cyklar, säger Jonas Nordin.

Sedan övergår man till att göra taxikontroller under kvällen. En av dessa som Nordin kontrollerar, erbjuder stora språksvårigheter och när föraren ska skriva ut remsan ur taxametern, uppstår problem.
– Jag vet inte riktigt om han förstod, men efter ett tag förklarade föraren att det var fel på kortläsaren och jag förstod det som att en tidigare passagerare hade kastat den i marken och därför gick det inte att skriva ut en remsa eftersom han inte kunde skriva ut kvitton efter betalning, säger Jonas Nordin.
De enda betalningar föraren tagit emot var kontanter eller swish till hans privata telefon. Därmed blir det stopp för kvällen tills han reparerat taxametern och registreringsskyltarna monteras av. Informationen skickas även till Skatteverket.

En personbil som kommer i Nordins väg är ett övningskörningsfordon. I fordonet sitter fyra personer och det är inte lätt för Nordin att förklara allt vad som är fel. Föraren som övningskör har inget ID-med sig och handledaren har väldigt många elever som han är och har varit handledare för.
Varken handledaren eller föraren förstår att de inte fick köra där de körde och trots uppenbar inkompetens, tjänar handledaren pengar på sina åtaganden.
– De framför fordonet där endast taxi för köra inne i staden och registreringsskylten är så smutsig att det inte går att läsa registreringsnumret. Ingen i fordonet verkar vara medvetna om vad som pågår, säger Nordin som känner en matthet inför vad han ser finns ute på vägarna.

Leveransfordon är ett ämne Nordin vill ta upp.
– Alla fordon är inte anmälda i yrkesmässig trafik. Att föraren inte har en körtidsbok är också mycket vanligt. Vi får även tips om förare som är sjukskrivna eller går på A-kassa, men som ändå är ute och kör, säger Jonas Nordin som konstaterar att många av företagen inte ens har ett trafiktillstånd.

Lagens långa arm når inte alltid hela vägen. Som exempel kan vi ta en personbilsförare som för elfte gången rapporteras för olovlig körning och även saknar försäkring. Vän av ordning tycker kanske att fordonet borde kunna konfiskeras i sådana fall, men om bilen är värd mer än 15 000 kronor, får den olaglige föraren behålla bilen. Utan kännbara påföljder blir det antagligen inte avskräckande nog för en sådan förare att sluta köra olagligt.

Avslutningsvis berättar Jonas Nordin om en dispenstransport han stoppar när han är i tjänst i Västerås. Dispensen gäller bredden på den stora grävmaskinen som transporteras av ett svenskt entreprenadföretag.
– När jag kör om ekipaget ser jag att kättingen som utgör lastsäkringen sitter i larvfötterna som inte håller för den vikt det handlar om, säger Nordin som tar med sig ekipaget till kontrollplats Karleby.

Anledningen som anges till att de fäst kättingen i larvfötterna, är att grävmaskinen saknar lastsäkringsöglor i ramen.
– När vi tittar närmare ser vi att det finns ett hål i mitten av maskinen som möjliggör korrekt surrning, säger Jonas Nordin.

Nu är det inte endast det som är problemet. Det visar sig att det finns däck på släpet som lämnar mycket att önska.
– När jag kontrollerar däcken på sista axeln på trailern som har dubbelmontage, ser jag att mycket av korden är synlig på tre av de fyra däcken. På ett däck är korden synlig hela vägen runt. Det fjärde däcket är helt blankt, men ingen kord syns , säger Nordin.

Ekipaget har haft problem med luftfjädringen vilket lett till att däcken slitits mot insidan av skärmarna.
– Lastsäkringen rättas till, däcken byts på plats och det blir 3 000 kronor i böter, avrundar Jonas Nordin.

Två av de dåliga däcken dispenstransporten rullade på.
Två av de dåliga däcken dispenstransporten rullade på.