Det är fyllda hyllor de brittiska stormarknaderna kommer att erbjuda sina kunder även under julen.

Brittiska stormarknader: ”Inga problem med leveranskedjan”

Trots chaufförsbristen och trots larmen om att hyllorna gapar tomma i Storbritanniens affärer, vidhåller de stora stormarknaderna att de inte har några större problem med leveranskedjan. De hävdar även att de är övertygade om att deras leveranskedjor är tillräckligt robusta för att säkerställa att kundernas krav uppfylls inför julen.

Sainsburys vd Simon Roberts rapporterade deras delårsresultat för de 28 veckorna som slutade den 18 september 2021 och erkände att branschen stod inför utmaningar inom arbetsmarknaden och leveranskedjan. Men han tillägger att: ”Vår storlek, avancerade kostnadsbesparingsprogram, logistikverksamhet och starka leverantörsrelationer, ger oss en bra position när vi går in i julen.”

Stormarknaden meddelade vinster före skatt på 541 miljoner pund, jämfört med förlusten på 137 miljoner pund för samma period förra året.

De meddelade även att man har flyttat fram sitt mål att ha noll koldioxidutsläpp 2035 istället för som tidigare angivits år 2040.

En annan stormarknadskedja, Morrisons, tonar ner larmen om flaskhalsar och säger att det är ”business as usual”.
– Vi jobbar hårt med våra leverantörer för att se till att shopping ska vara så normalt som möjligt för kunder i år. För närvarande finns det inga större leveransproblem och vi vill uppmuntra kunderna att fortsätta med sina vanliga shoppingvanor inför jul, säger en taleskvinna för Morrisons till Motor Transport.

Även Tesco säger att de har bra tillgänglighet och leveranser som anländer varje dag till deras
distributionscenter och butiker. Trots att trots bristen på lastbilsförare orsakade vissa distributionsutmaningar, arbetade man hårt för att ta itu med dessa och planera för de kommande månaderna.

Tesco har erbjudit en anställningsbonus på 1 000 pund för lastbilschaufförer och man har också ökat de volymer som transporteras på järnväg.

Med dessa positiva besked från stormarknaderna uppstår frågan om hur viktigt det det är, och för vem, att snabbt ta in EU-förare på tillfälliga arbetsvisum.