Brings julfilm har fokus på små lokala utsläpp. Brings julfilm har fokus på små lokala utsläpp.

Brings brakare ska få fler att göra gröna val under julen

Idag lanserar Bring en stor julkampanj med fokus på små lokala utsläpp. Väldigt lokala utsläpp, som ibland inte går att undvika. Man kanske inte kan styra över alla sina utsläpp, men små gröna val kan vara en god start. Med filmen vill Bring få fler att tänka ett extra varv för att skapa en mer hållbar jul. Som till exempel kring hur du väljer att få dina paket levererade.

Mat är en central del av julen. En naturlig del av högtidens alla små och stora evenemang. Och vi förtjänar god mat och något att samlas kring, men det är inte alltid enkelt att komma ihåg miljöaspekten när presenter ska köpas och slås in, huset ska pyntas och bordet ska dukas med sill, korv och potatis. Att tänka hållbart under julen har inte alltid varit en självklarhet. Men det vill Bring ändra på. Och just därför kan det vara bra att veta att Bring levererar fossilfritt i Sveriges största städer.

Bring lyfter att de tar sitt miljöarbete på allvar och levererar idag fossilfritt i de största svenska städerna, men att ta något på allvar behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte går att kommunicera om det med hjälp av humor. För alla dina utsläpp kan du kanske inte styra över, men en liten handling kan vara en god start.
– Med vår julfilm hoppas vi ge fler en tro på att vi kan förändra saker tillsammans. Och vi hoppas såklart på lite fniss i stugorna, säger Gisela Björkgren, marknadsansvarig för konsumentkommunikation på Bring.

Vi har alla hört talas om växthusgaser, men väldigt få har sett eller känt det nära kroppen. Växthusgaser kan vara lite svårt att förstå sig på.
– Vi var tvungna att översätta utsläppen till något som är verkligt och som vi alla har en relation till. För en brakare har också ett miljöavtryck, säger Marius Hanstad, copywriter på POL.

Henrik Sundgren, regissör på produktionsbolaget Giants & Toys, gillar verkligen idén bakom filmen, att växthusgaser kan komma från lite varstans och att man kan minska sitt avtryck på miljön genom att välja fossilfri leverans.
– Det var en rolig utmaning att göra en vacker och fartfylld julfilm med en ofrivillig kroppsfunktion (läs prutt) som vändpunkt, säger Henrik Sundgren, regissör på produktionsbolaget Giants & Toys.

Reklamfilmen kommer att visas från och vecka 48 till och med den 28 december. Den är framtagen av den norska reklambyrån POL (som även ligger bakom Posten Norges hyllade julfilm When Harry met Santa, i samarbete med Bring samt Giants & Toys med Henrik Sundgren i spetsen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-29 11:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring CO2 Fossilfritt Hållbarhet jul Klimatavtryck Lastbil Mat Miljöansvar POL Posten Norge transporter Växthusgas