Foto: Spoon/Volvo Lastvagnar/Youtube

Djärvt språng ska sälja Volvos ellastbilar

För många som är beroende av pålitliga transporter kan steget till eldrivna lastbilar kännas som att kasta sig ut i det okända. Detta tar Spoon fasta på i filmen ”The leap”, där en fallskärmshoppare faller ut ur ett flygplan flera tusen meter upp i luften. Volvo Lastvagnar spinner vidare på sina spektakulära reklamvideos

Hela transportnäringen står sannolikt inför ett ofrånkomligt skifte – att gå från diesel till eldrivna fordon. I våras lanserade Volvo Trucks en helt ny serie med tunga ellastbilar.

Tekniken och fordonslösningarna är med andra ord redan här – men kunderna upplever en utmaning på vägen mot elektrifiering. Det är många faktorer som måste fungera smärtfritt, som laddning, ruttplanering och service.

I andra delen av sin el-lansering tar Volvo Trucks därför ett större grepp. De visar att de erbjuder en helhetslösning för elektromobilitet – såväl produkter som tjänster.

I spetsen för kampanjen står reklambyrån Spoons film ”The leap”, som inleds med att en person kastar sig ut från ett flygplan som befinner sig 3000 meter upp i luften.
– Att vara först ut med att testa något nytt kan kännas osäkert, som att kasta sig ut i det okända. Vi och våra kunder står inför stora utmaningar. För att på allvar starta skiftet till ett minskat klimatavtryck måste vi våga ta språnget, ett ”leap of faith”, säger Fredrik Hedenskog, Marketing Communications Manager på Volvo Trucks.

Filmen har vad Spoon beskriver som en omvänd dramaturgi. Det börjar dramatiskt med att en man kastar sig ut ur ett flygplan. Tempot är högt från start, men ju närmare slutet vi kommer desto lugnare blir färden.
– Det finns en styrka i att våga berätta historier på ett annorlunda sätt, om det stärker huvudbudskapet. Vi vill visa att Volvo Trucks finns där för sina kunder. Vi förstår att kunderna är oroliga inför valet att satsa på något nytt. Det är den känslan vi tar avstamp i. Men Volvo Trucks själva är lugna, de vet att de hjälper dig landa på fötterna, vilket vi avslutar filmen med, säger Lina Skafvenstedt, creative director på Spoon i Göteborg.

Själva produktionen och hoppet i sig var dock långt ifrån så enkel som det ser ut. Men med stor hjälp av fallskärmsklubben Cirrus Göteborg och VM-hopparen Ola Johansson, gick det så småningom. Efter sex försök.
– När du hoppar ut från ett flygplan från flera tusen meters höjd kommer du upp i enorma hastigheter. När fallskärmen är utvecklad flyger du i omkring 40 till 50 km/h. Att då lyckas landa precist på en linje, framför en fem stora lastbilar, under svåra förhållanden med oberäkneliga kastvindar, var minst sagt en utmaning, säger Axel Lindqvist, filmproducent på Spoon i Göteborg.

Se filmen här:

Om artikeln

Publicerad: 2021-10-14 09:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Elektrifiering Reklamkampanj Spoon Volvo Lastvagnar