Om åkaren inte kan hålla chauffören med lagliga spännband, hur ska han då kunna erbjuda boende utanför hytten för den ordinarie veckovilan? Om åkaren inte kan hålla chauffören med lagliga spännband, hur ska han då kunna erbjuda boende utanför hytten för den ordinarie veckovilan?

Överlast, fortkörning, förartillstånd, restskuld – ett axplock från Västerås

Att köra tvåaxlig dragbil kräver att man vet var vikten ska placeras. Det är även olämpligt att köra för fort när hastigheten kan kontrolleras mot färdskrivaren. Förartillståndet ska finnas med i fordonet för att visas upp direkt på begäran, annars kostar det pengar och när du köper en bil är det viktigt att kontrollera att det inte finns restskulder på fordonet vilket, ovanpå skulden, ger böter.

Västerås yrkestrafikgrupp delar med sig av ett axplock från den 28 juli då de bland annat tar in ett polskt trailerekipage som är lastat med juice, men lastvikten har placerats felaktigt varpå det har blivit 2 100 kilo för tungt på dragbilen.

Det stannar inte vid det utan föraren får även böter för att ha kört för fort enligt färdskrivaren. Sedan måste vikten korrigeras på plats.
– Han lastade om för hand vilket var en bedrift som krävde sin tribut, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Totalt kostade det 3 000 kronor. Eftersom körtiden är slut, får föraren ta sin dygnsvila på kontrollplatsen.

Ett estländskt ekipage med ukrainsk förare tas in och allt är i sin ordning – förutom att förartillståndet som måste finnas i fordonet, inte kan visas upp.
– Efter många om och men lyckades vi få fram en kopia på det, säger Jonas Nordin.
Att inte ha förartillståndet med sig renderar i böter om 3 000 kronor och tiden som gått åt för att rätta till felet, gjorde att ekipaget inte kom med färjan utan fick spendera ytterligare en natt i Sverige.

En svenskregistrerad personbil tas in på kontrollplatsen då skatten är obetald.
– Den nya ägaren hade köpt bilen samma dag, men tyvärr var det en restskuld på fordonet på lite drygt 2 000 kronor som skulle ha varit betalt i april. Dessutom var däcken slitna, säger Jonas Nordin.
Det landade i 1 200 kronor i böter för de slitna däcken och registreringsskyltarna omhändertogs.

Det blev även en sanktionsavgift om 20 000 kronor för en förare som tagit den ordinarie veckovilan i hytten. Dragbil och förare är från Litauen. Lastsäkringen är undermålig med flera band som inte uppfyller kraven.
– Jag frågade föraren om han tagit den ordinarie veckovilan i hytten och han svarade ”ja” och när jag frågade om chefen erbjudit honom att ta vilan på n annan plats, skrattade föraren och pekade på den öppna sidan där lastsäkringen var bristfällig på grund av flera dåliga spännband och skrattade som om ”kan han inte hålla mig med spännband hur ska han då hålla mig med ordinarie veckovila utanför hytten”, säger Jonas Nordin.

Det blir böter för lastsäkringen om 1 500 kronor och en sanktionsavgift för veckovlan om 20 000 kronor som åkeriet ganska snart betalar.
– Vi kan inte övervaka huruvida föraren tar sin veckovila på annan plats än i hytten, men om han stannar i hytten riskerar åkeriet att få betala ytterligare 20 000 kronor vid nästa kontroll, avrundar Jonas Nordin.

Om artikeln

Publicerad: 2021-08-05 16:11
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Fortkörning Lastsäkrinng Överlast Polis Sanktionsavgift Transportstyrelsen