År 1982, redan efter ett år, började lokal tillverkning av Volvo F7 i huvudfabriken New River Valley (NRV) i Virginia. Bilden visar en utleverans till återförsäljare enligt det amerikanska transportsättet "piggy back and drive-away". Foto: S-E Lindstrand År 1982, redan efter ett år, började lokal tillverkning av Volvo F7 i huvudfabriken New River Valley (NRV) i Virginia. Bilden visar en utleverans till återförsäljare enligt det amerikanska transportsättet "piggy back and drive-away". Foto: S-E Lindstrand

Amerikanska Volvo Trucks fyller 40 år

Tisdagen den 1 september 1981, redan klockan sex på morgonen, hördes på runt 600 olika radiostationer i USA ett hurtigt och energiskt reklammeddelande: "Hey, Truckers! Visste du att Amerikas nyaste lastbilsföretag Volvo White Truck Corporation är igång...".
I morgon, onsdag, är det alltså 40 år sedan.

Under de närmaste 24 timmarna sändes denna trettiosekunders spot över 10 000 gånger över hela USA. Därmed inleddes en ny fas i Volvos försök att erövra denna jättemarknad.

Marknadsandelarna för Volvo White gick på bara några år upp från 4 procent till nästan 13 procent i tunga klassen.

Från starten den 1 september 1981 så ledde Thage Berggren och Sten Langenius det nyetablerade Volvo White Truck Corporation i Greensboro, North Carolina. Sten, som idag är 87 år, var styrelseordförande för USA-bolaget utöver att leda Volvo Lastvagnar AB (vilket han gjorde under 17 år).

Thage, idag 89 år, var vd/president för USA-bolaget under de tio inledande åren vilka var banbrytande. Det var i princip dubbelt så lång tid som någon av hans efterföljare tillbringade på posten: Karl-Erling Trogen, Per Lindqvist, Marc Gustafson, Michel Gigou, Peter Karlsten, Per Carlsson och Göran Nyberg.

Nuvarande vd Peter Voorhoeve tillträdde 1 september 2018, en holländare som närmast kom från Volvo Trucks Australia, där han var vd.

Thage Berggrens brev på denna första arbetsdag för 40 år sedan till personalen – merparten från gamla White Motors – är svårt att överträffa. Det var mycket uppriktigt och framför allt speglade det en svensk ledningsfilosofi. Det lyder i översättning:

Den 1 september 1981
Bäste medarbetare,
Välkommen till Volvo White Truck Corporation. Detta är första dagen för vårt nya bolag och en viktig händelse för oss alla.
Jag förstår att du har många frågor kring Volvo White Truck Corporation och hur dessa påverkar dig personligen. Vi kommer att försöka svara på dina frågor så snart och noggrant som möjligt men nu vill jag berätta lite om vår arbetsfilosofi.
Volvo White Truck Corporation är ett mindre företag än vad du kanske har varit van vid. Det är ett bolag som blir beroende av varje medarbetares enskilda prestationer. Ledningen kommer att ge riktlinjer men vi kommer också att delegera ansvar. Vi förväntar oss att du kommer att ta många egna beslut och arbeta fritt med dina arbetskamrater. Vi ber om ditt engagemang och erbjuder dig ett tillfälle att göra din arbetsinsats mer meningsfylld och därmed mer trivsam.
Jag tror på Volvo White Truck Corporations framtid. Vi har en solid finansiell uppbackning som kommer att hjälpa oss att möta de svåra tider som väntar. Vi har talangfulla och erfarna medarbetare. Vi har en av det mest kompletta och respekterade produktutbudet i branschen. Men vi står också inför många utmaningar.
Jag vet att de senaste månaderna har varit svåra för många bland er och vill därför försäkra att det är en Volvotradition att ge fullt stöd åt fältorganisationens ansträngningar. Jag håller mig till denna tradition och utlovar mitt stöd och medverkan.
Bästa hälsningar
Thage Berggren, President & Chief Executive Officer

1987 bildades ett samarbetsbolag med General Motors som fick namnet Volvo GM Heavy Truck Corporation. Whitelastbilarna döptes nu om till det krångliga WHITEGMC. I bolaget hade Volvo både aktiemajoritet och ledningsansvaret.

Artikelförfattaren (t.h) träffade i veckan Volvos USA-pionjärer Thage Berggren och Sten Langenius inför 40-årsjubileet. De båda glädjer sig åt dagens 95-procentiga andel av Volvos egna motorer i bilarna. Här har I-Shift spelat en stor roll då den endast säljs tillsammans med Volvomotorn. För 40 år sedan rådde en absolut dominans av Cummins-, Detroit Diesel- och Caterpillar-motorer. Idag finns enbart Cummins som tillval för Volvo.
Foto: Jean-Christer Olsson

1995 köptes GM ut. WHITEGMC-bilarna fick nu Volvologgan i fronten. Bolagets namn ändrades till Volvo Trucks North America, VTNA.

1996 introducerades den framgångsrika Volvo VN-modellen med 70-procentig komponentgemenskap till den europeiska FH-seriens chassi och hytt.

Men ingen särskild bemärkelsedag på Volvo i Greensboro den 1 september i år. Nästan hela personalstyrkan jobbar hemifrån på grund av ökad covid i landet. Även en planerad 25-årsaktivitet av VNL-modellen har fått ställas in, meddelar Fredrik Klevenfeldt, som är kommunikationschef på Volvo Trucks North America.

Hela texten till Volvo Whites ”blitz-spot” på 30 sekunders radioreklam för 40 år sedan lydde:

Hey, Truckers, did you know that America´s newest truck company builds and services two of the oldest and best names in the business? I´m talking about White and Volvo.
Each of these names hauls years of truck building experience. We´re going to keep on building them and servicing them just the way you want.
We´re VOLVO WHITE TRUCK CORPORATION, the brand new American truck company.
Did you catch that?
VOLVO WHITE TRUCK CORPORATION.

På det amerikanska åkeriförbundet ATA:s utställning 1984 i Las Vegas visade Thage Berggren på ett spektakulärt sätt styrkan i Volvo N12:s hytt genom att placera en White Road Boss på dess tak. Foto: Herb Hammer