Scania utsedd till Green Truck femte året i följd

För femte året i följd har en Scania utsetts till ”Green Truck”, en eftertraktad tysk ut­utmärkelse för lastbilstillverkare. Priset bygger på ett presstest som två ledande tyska facktidskrifter ligger bakom, ett test som under åren har utveck­lats till något av ett slags inofficiellt världsmästerskap när det handlar om transport­effektivitet för långtradare.
Chaufförspodden – Exklusivt


Stefan Dorski, Senior Vice President och global chef för Scania Trucks.
– Orden som kommer för mig ”total framgång” och ”kundvärde”, säger han som en första reaktion på nyheten om Scanias senaste triumf i Green Truck och det faktum att Scania har för­vandlat övriga branschen till ständiga tvåor.

Han fortsätter med att det ska egentligen inte vara möjligt att vinna den här utmärkelsen fem år i rad, ändå är det just det de har gjort. Han ser det som det definitiva beviset för att Scanias drivline­teknik verkligen hjälper deras kunder i deras ständiga strävan att hitta den bästa totala drifts­ekonomin.

”Green Truck” arrangeras av de båda tyska facktidskrifterna ”Trucker” och ”Verkehrs­-Rundshau” och 2021 års upplaga var inte mindre krävande än tidigare år. Man stipu­lerade en tågvikt på 32 ton och en motoreffekt på upp till 430 hk för de fordons­kom­binationer som skulle ta sig an den drygt 340 kilometer långa teststräckan strax norr om München.

Scania ställde upp med en R 410 dragbil som lyckades prestera ett resultat som lämnade de övriga deltagarna bakom sig: snittförbrukningen landade på 23,53 liter/100 km och snitthastigheten låg på 80,6 km/h, ett mycket starkt resultat med tanke på att delar av teststräckan är klart utmanande med kuperad terräng.

Budi 2021

Deltagarna övervakas noggrant, testet och körs på allmänna vägar med en blandning av motorväg och landsväg. Faktorer som kan påverka enskilda resultat, som trafikför­hållanden eller vädret, kompenserar arrangörerna för genom att använda en refe­rensbil. Alla lastbilar har också likadana däck av samma fabrikat, med samma luft­tryck och samma miltal.

Scania tillmäter presstester stor betydelse som en del i sitt fortlöpande utveck­lings­­arbete. De är också av betydandet värde för potentiella lastbilskunder eftersom de utvärderingar som oberoende fackjournalister gör i mångas ögon är den mest relevanta konsument­information som finns på marknaden.

Stefan Dorski avrundar.
– Vissa tror att våra presstestfordon är ”preparerade” eller specialtillverkade på något sätt, vilket de inte är. Det är helt vanliga bilar från bandet, exakt likadana som de våra kunder beställer. De är givetvis välskötta och korrekt servade, men det rekommenderar jag alla kunder att göra. Det verkligt fina med ”Green Truck” och andra presstester är att de vinnare Scania ställer upp med är fordon med samma ursprung och kvaliteter som de kunderna använder i sitt dagliga arbete, säger han.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-10 12:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Green Truck Lastbilar Miljö Pris Scania Transport Trucker Verkehrs-Rundshau