Turkisk ”magnet-förare” fast i Helsingborg

När trafikpolisen i Helsingborg kontrollerar en utomeuropeisk lastbil häromdagen, visar det sig att föraren inte hade riktigt rent mjöl i påsen.
- För att göra en kort summering så kunde vi konstatera att han använde sig av en magnet för att få färdskrivaren att registrera vila trots att han körde, förklarar trafikpolisens gruppchef, Farid Umeflod.

Upplands Motor


Den lite längre beskrivningen av polisens avslöjande ger vid handen att anledningen till kontrollen inte berodde på slumpen.
– Vi hade fått underrättelse om att det fanns anledning att titta lite närmare på det här åkeriets fordon. Och det här ekipaget var det första som rullade förbi mig när jag stannat vid vägkanten utmed E6, säger Farid.

Farid inleder med att kontrollera tillstånd, frakthandlingar och lastsäkring.
– Dokumenten såg bra ut. Jag hade inte börjat tanka ur färdskrivaren eftersom jag först tänkte att jag skulle kontrollera lastsäkringen.

För ett kort ögonblick är chauffören utanför Farids synhåll. Inget som han reagerade på just då.
– Jag går sedan till hytten och påbörjar kontrollen av färdskrivaren. När jag skriver ut en kontrollremsa så ser jag att bilen har kört på ”vila” när den rullade in på kontrollplatsen.

Farid fattar genast misstankar om att ”det är något mysko på gång” och tillkallar därför en kollega som ska hjälpa till att hålla koll på chauffören under tiden han fortsätter kontrollen av färdskrivaren.

Daf


När Farid sedan kontrollerar
fordons- och förarfilerna i analysverktyget, står det klart att bilen kördes med färdskrivaren inställd på vila, vilket ju under normala förhållanden inte ska vara möjligt.

Han konfronterar chauffören.
– Jag frågade hur han hade manipulerat färdskrivaren. Han hade inledningsvis ingen aning om hur det har kunnat bli så. Men efter en stund, med hjälp av teckenspråk och Google Translate så berättar han att han har använt en magnet.

Magneten satt dock inte längre på plats.
– I det korta, obevakade ögonblicket då jag inte såg chauffören så hade han lyckats rycka bort magneten och kasta ut den i terrängen. Då kände jag mig som en riktig amatör, men man lär av sina misstag, förklarar Farid.

Den som någon gång har besökt kontrollplatsen vid Långeberga vet att det i gräskanterna kan ligga både det ena och det andra – såsom till exempel fekalier (bajs) och andra mindre angenäma tingestar.
– För att hitta magneten fick vi trampa ut i buskaget. Det kändes ungefär som att gå på ett minerat område, man får verkligen se var man sätter ner fötterna. Chauffören fick dock hjälpa till och till slut hittade vi det vi letade efter, berättar Farid.

Daf


Föraren rapporteras för
dataintrång och efter att ha tagit kontakt med åklagare, slutade det hela med 80 dagsböter om 50 kronor plus 800 kronor till Brottsofferfonden. Totalt 4 800 kronor som föraren fick deponera.

Ärendet mot föraren är avslutat men det kan komma att bli ytterligare konsekvenser.
– Vi har ännu inte beslutat oss för om vi ska gå vidare med företagsbot mot företaget. Det hänger på om vi anser att det finns en framgångsfaktor i att upprätta en anmälan, det får vi fundera vidare på, avslutar Farid Umeflod.

Uppgifter som Proffs senare får ta del av via ett läsartips, pekar på att åkeriet ifråga har sin hemvist i Turkiet. Eftersom det i skrivande stund inte finns någon lagakraftvunnen dom utan endast misstanke om brott, kontaktar vi inte åkeriet – och därför nämner vi i nuläget inte heller företagets namn.

Efter att ha fördjupat oss i åkeriets ”vandel”, framkommer det att det har figurerat i liknande sammanhang vid flertalet tillfällen, bland annat i Norge.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-01 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Färdskrivare Helsingborg Magnet Manipulation Trafikpolisen