Kristian Kaas Mortensen hoppas på stort deltagande i eventet och att många ansluter sig till Carrier Visibility Operation Center som är helt kostnadsfritt för åkerierna. Foto: Heidi Bodensjö, arkiv Kristian Kaas Mortensen hoppas på stort deltagande i eventet och att många ansluter sig till Carrier Visibility Operation Center som är helt kostnadsfritt för åkerierna. Foto: Heidi Bodensjö, arkiv

Projekt om kostnadsfri godsspårning tar sikte på åkerierna

- Bjuder in DIG till diskussion via nätet

Den 13 april bjuder Project44 in till ett globalt, digitalt event på temat ”digitalisering av transportbranschen”. Eventet följs av den globala lanseringen av deras Carrier Visability Operation Center. Eventet är gratis och åkerierna erbjuds att kostnadsfritt kopplas upp i samt använda nätverket. I eventet deltar branschledande personer för att samtala om vikten av digitalisering och visibilitet i realtid.


Inför eventet talar vi med Kristian Kaas Mortensen som nyligen tillträtt sin tjänst som senior director hos Global Partnerships & Alliances och är engagerad i Project44. Med sig har han Jordan London som är chef för Global Carrier Marketing.

Att följa en vara man köpt digitalt är inte någon nyhet, uppfinner man hjulet på nytt? För att svara gör Kaas Mortensen en jämförelse med ett bankkort vilket är som en digital infrastruktur för pengar.
– Ett bankkort är bara riktigt bra om det fungerar överallt och detsamma gäller det vi erbjuder. Det vi erbjuder är en digital infrastruktur för transportindustrin. Alla stora företag som exempelvis Amazon, Ikea, Unilever, har globala transportkedjor där transporterna kan ske med kombinationer av tåg, båt och flyg för såväl stora som små försändelser. Dessa transporter kräver lättillgänglig visibilitet i realtid, sömlöst, oavsett vilket eller vilka transportsätt som används och vilka aktörer som utför dem, säger han.
Dessutom är det alltså kostnadsfritt för åkerierna.

Förr i tiden var det enkelt för ett företag att låta ett åkeri ta hand om transporterna och om det uppstod problem, kunde företaget ringa direkt till åkeriet och få svar. Idag har transporter blivit globala och mycket omfattande.
– Idag måste företagen veta vilka inkommande sändningar man har att vänta från exempelvis Kina. Att ha precis kontroll gör att lagerhållningen fungerar och att man kan serva sina kunder. Det är det vi gör – ger de stora transportörerna i världen digital tillgång till den visibiliteten lika snabbt och enkelt som när man använder ett bankkort, säger han.

Med Carrier Visability kan godsets exakta position ses under hela resan. Kommer det att kosta åkerierna pengar att vara uppkopplade? Nej, säger Kaas Mortensen direkt.
– Vi säljer inget. Vi erbjuder såväl eventet som att vara en del av nätverket helt utan kostnad. Åkerierna betalar ingenting. De som betalar för tjänsten är de stora företagen som är beroende av väl fungerande transporter, förklarar han.

 

Det handlar om att få med alla, från den minsta butiken och åkeriet, till de verkligt stora. Utmaningen är att få företagen att förstå hur och varför de ska bli en del av detta och vad de vinner på det. Det är Jordan Londons stora uppgift och hon säger att det är därför eventet den 13 april är viktigt då det ska skapa en dialog och frågor kan ställas.
– Tidigare har vi arbetat mest med kunderna som köper transporter, men nu riktar vi även in oss på att investera i åkerierna som får tillgång till den data vi har, säger hon.
Till exempel kan åkerierna via datadelning se vilken kvalitet de upprätthåller för varje enskild kund de har. Målet är att göra åkerierna starkare, säger hon vidare.

Hon understryker att man inte kontinuerligt övervakar fordon, utan endast under en pågående transport.
– Vi har ingen användning för data utöver den under transporten, säger Jordan London.

Carrier Visibility Operation riktar sig till alla som kör transporter direkt eller som underleverantör hos exempelvis en speditör. Såväl stora som små åkerier.

Vad kommer att hända på eventet?
– Det blir ett digitalt möte där våra huvudpersoner berättar hur de ser på digitalisering följt av diskussion. Därefter genomför vi den globala lanseringen av vår Carrier Visibility Operation Center. Den tjänsten har vi tidigare enbart erbjudit våra kunder, men nu blir den tillgänglig för transportbranschen globalt, säger Jordan London.

Kristian Kaas Mortensen avrundar.
– Under eventet vill vi ha en diskussion om varför digitalisering är viktigt. Vi vill skapa en förändring, säger han.
Inbjudan till eventet kommer att publiceras här senare.

Vill du veta mer om Project44, finner du det här.

Huvudpersoner som redan är klara för eventet är Roger Alm från Volvo Trucks, Brian Duffy som är Cloud- ordförande på SAP, Peter Bal, vd på Transics och vd samt business unit leader digitala services på Wabco, Jett McCandless som är vd för Project44 samt Mindaugas Raila, ordförande och grundare av Girteka.

Om artikeln

Publicerad: 2021-03-09 11:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Carrier Visability Operation Digital Infrastruktur Digitalisering Godsspårning Project44 Volvo Trucks