På flaket hittas gods som inte lastats i Danmark.

Postnord: ”Det blev helt enkelt fel”

Yrkestrafikveckan pågår och polisens ”tunggrupper” ägnar (om möjligt) mer tid åt sin linjeverksamhet – kontroll av yrkesmässiga fordon och transporter. Den 9 februari befinner sig en del av Helsingborgsgruppen i Mölletofta och strax innan lunch tas ett trailerekipage in för rutinkontroll. Dragbilen är rumänsk, trailern är dansk och tillhör Postnord.
Prenumerera


Ekipaget har kommit in från Danmark och är på väg till Arlanda för lossning där. Föraren visar fraktsedeln med avsändare Postnord Danmark och mottagare i Arlanda.

Bilinspektör Mazen Al-Asam kontrollerar att gods och fraktsedel stämmer överens, men det gör det inte.
– Inne i i trailern finns sju extra pallar. Det kommer fram att föraren har varit på Postnords terminal i Malmö där de extra pallarna inrikesgods lastats på. Någon separat fraktsedel på extragodset har föraren inte fått och han var inte heller närvarande vid lastningen på grund av pandemin, säger Mazen Al-Asam.
En cabotagetransport får inte påbörjas innan allt inkommande internationellt gods har lossats hos slutkunden. Så har inte skett och därmed blir detta ett otillåtet cabotage, eller åtminstone ett ”misstänkt otillåtet cabotage” tills dess Transportstyrelsen har fattat sitt slutgiltiga beslut.

Trailern har lämnat Danmark plomberad och plombnumret står i dataskrift på fraktsedeln som följt med från Danmark.
– I Malmö bryts plomben och kastas in i trailern. När de har lastat trailern, sätter de på en ny, svensk plomb. På originalfraktsedeln har de sedan för hand skrivit numret på den nya plomben samt lagt till ”7 pallets”, säger Mazen.
På originalfraktsedeln står det alltså två plombnummer varav det ena har skrivits till för hand i Malmö efter lastningen och då har man även för hand skrivit till de sju pallarna. Detta på en fraktsedel som beskriver att gods endast lastats i Danmark för lossning i Arlanda.

VBG onspot

Mazen Al-Asam berättar att Postnord i Danmark säger att det inte var tanken att trailern skulle lastas i Malmö. Istället skulle det lastas av gods där.
– Något svar på varför den lossningen inte framgår av någon frakthandling, får jag inte. De vidhåller endast att det inte skulle lastas, säger Mazen.

Åkeriet berättar för bilinspektören att det är Postnord i Sverige som instruerat dem att köra in till terminalen i Malmö.
– Åkeriet har i cirka ett och ett halvt år kört mellan Kastrup och Arlanda, men alldeles nyligen har Malmö tillkommit. Det är alltså inte första gången man stannat i Malmö, säger Mazen.

Huruvida det är det svenska eller danska Postnord som betalar sanktionsavgiften vet vi inte, men pengarna betalas via åkeriet eftersom det är de som har det juridiska ansvaret. Ekipaget tas till polishuset i Helsingborg, men klampas inte då sanktionsavgiften är betald. Dragbilen ska lämna Sverige, men står kvar och väntar in dragbilen som ska ta över.

Daf

Alla dessa otillåtna cabotage. Vad menar du behövs för att det i alla fall ska minska?
– Ett tydligt beställaransvar och att det kostar pengar. Idag är det åkerierna som får betala och jag möter ofta åkerier som, även om de vet att ett körupplägg är felaktigt, inte vågar protestera eftersom de inte vill förlora körningen. Nu handlar det om statliga Postnord och nog borde de vid det här laget känna till vilka regler som gäller här, avrundar bilinspektör Mazen Al-Asam.

Vi kontaktar Postnord i Sverige och frågar hur det här kunde hända. Svaret lyder: ”Det blev helt enkelt fel. Så fort Postnord blev uppmärksammade på det, har vi ändrat så att det inte ska hända igen. Om turen i fortsättningen stannar i Malmö är det för att lossa. Exakt hur det kunde gå fel har man inte hunnit utreda, men när något inte går som det ska gör vi vad vi kan för att inte göra samma misstag.”

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-10 15:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg PostNord Transportfusket