Några av Tempcon Stockholms nya fordon för last mile-transporter.

Dubblering av antalet fordon på kort tid

Under det senaste året har den digitala utvecklingen tagit stora steg framåt i en takt som många av oss inte såg för ett drygt år sedan. Något som kraftigt ökat under pandemiåret, är hemleveranser av mat och dryck. Tempcon Stockholm anpassade sig till detta och har på ett par veckor dubblerat antalet fordon.
Chaufförspodden – Exklusivt


Under pandemiåret har hemleveranser ökat kraftigt i allmänhet och då inte minst hemleveranser av mat och dryck. Leveranserna av matkassar, både de som handlas direkt från butik och de som kommer färdigförpackade med tillhörande recept, har ökat dramatiskt det senaste året.

Enligt Sveriges Dagligvaruhandels dagligvaruindex, ökade försäljningen i matbutikerna under tredje kvartalet 2020 med 5,8 procent samtidigt som e-handeln ökade i snitt med hela 101 procent. Såväl ICA som Axfood till och med överträffade den tillväxten med 120 respektive 124 procents e-handelstillväxt.

Tempcon Stockholm märkte av ökningen och agerade snabbt för att kunna leverera resurser till marknaden för den här typen av transporter.

Under det senaste halvåret har de ökat sin distribution av matkassar med närmare 200 procent sett till antalet nyttjade fordon. En dubblering från fyra till åtta fordon inom loppet av några veckor. Och trenden håller i sig. Alla tecken tyder på ett fortsatt stort intresse för hemleveranser och Tempcon Group ser sig som en stark, extern aktör som fortsätter att leverera.

VBG onspot

 

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-01 09:46
Kategori: Nyheter
Taggar: Hemleverans Last Mile Pandemi Tempcon Group Tempon Stockholm