Här laddas en 60-tons Volvo FH Electric. Foto: Volvo Corporation.

DHL och Volvo tillsammans för snabbare övergång till fossilfria fjärrtransporter

DHL Freight och Volvo Lastvagnar har ingått partnerskap för att snabba upp introduktionen av tunga ellastbilar för regionaltransporter i Europa. Den gemensamma insatsen markerar ännu ett viktigt steg mot klimatneutrala transportlösningar.
Chaufförspodden – Exklusivt


Hittills har den främsta användningen för elektrifierade lastbilar varit transporter med korta avstånd inne i städer eller storstadsområden. Nu har DHL Freight och Volvo Lastvagnar initierat ett projekt som fokuserar på längre transporter med tunga lastbilar.

Samarbetet innehåller en exklusiv global första pilottest av en batterielektrisk Volvo FH med totalvikt på upp till 60 ton. Med start i mars kommer denna konceptlastbil att sättas i trafik mellan två av DHL Freights logistikterminaler i Sverige, ett avstånd på cirka 150 kilometer.

Detta kundtest kommer att ge både Volvo Lastvagnar och DHL viktiga erfarenheter och information kring upplägg och hur laddsystemet kommer att fungera, insikter som kommer att leda till en optimering av balansen mellan avstånd, lastvikt och laddpunkter i de dagliga godstransporterna.

VBG onspot

Deras målsättning är att minska alla logistikrelaterade utsläpp till noll.
– har redan passerat några viktiga milstolpar på denna resa: jämfört med 2007 har vår koncerns CO2-effektivitet förbättrats med 35 procent. Vi måste dock satsa på innovativa teknologiska lösningar och starka partnerskap på resan framåt, säger Uwe Brinks, VD på DHL Freight.
Samarbetet med Volvo ser han som ett stöd för att nå miljömålen inom vägtransportsektorn.

Redan i dag serieproduceras Volvo FH och FL Electric för stadsdistribution. DHL Supply Chain satte nyligen en ny Volvo FL Electric i trafik i London och introducerade därmed den första helelektriska Volvolastbilen som var specialbyggd för stadsdistribution i Storbritannien.

I slutet på förra året började Volvo Lastvagnar Nordamerika att sälja VNR Electric och senare det här året kommer säljstarten att ske i Europa av det tunga lastbilsutbudet.

Projektfakta:
– Projektet mellan DHL och Volvo kommer att starta under det första kvartalet 2021 och är en del av REEL, ett initiativ som leds av innovationsmyndigheten Vinnova för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem.
– Rutten är mellan Göteborg och Jönköping, cirka 150 km enkel väg
– Laddning kommer att ske hos DHL i Jönköping och hos Volvo Truck Center i Göteborg.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-23 08:56
Kategori: Nyheter
Taggar: DHL Ellastbil Laddinfrastruktur Miljömål Tunga Transporter Volvo