Självkörande leveransrobot testas i Helsingfors.

DB Schenker testar självkörande leveransrobotar

E-handeln ökade enormt under 2020. När pandemin till slut ger med sig, kommer nätshoppingen bestå. Det ställer krav på smarta och hållbara sista milen-leveranser, säger DB Schenker i ett pressmeddelande.
Upplands Motor


Tänk dig att du går nerför gatan och plötsligt känner att något är dig i hälarna. Du vänder dig om, men det är ingen där. Bara en konstig låda med DB Schenker-logga som kommer åkandes. Trots att det låter som en science-fiction-film så är det på riktigt. Här och nu. Just nu testar DB Schenker en innovativ lösning tillsammans med samarbetspartnern LMAD.

Den konstiga lådan är en helelektrisk självkörande robot som är ute för att leverera paket. Helt ofarlig för både dig och miljön. Roboten är skapad för leveranser i stadsmiljö och kan bli ett värdefullt bidrag vid sista milen-leveranser framöver.

Samuli Samela, Head of Digital Transformation Region Europa.
– Eftersom digitalisering, urbanisering och konsumtion som megatrender är starka krafter som driver förändring, är autonom sista milen-distribution ett logiskt nästa steg, särskilt för e-handeln och hemleveranser, säger han.

VBG onspot

Det första testet i Helsingfors avslutades i december och omfattade trottoarer i stadsdelen Baana. Testet var lyckat och i nästa steg utökas testområdet föra att se hur robotarna hanterar större utmaningar, som att ta sig över broar till exempel.

Även om fokus ligger på den sista milen, kan roboten också användas vid den första milen. Detta hände i julas när hjälporganisationen Joulupuu hade sin årliga insamling av donerade julklappar till behövande barn. Då blev roboten en pandemisäker insamlingsplats för julklappspaket utomhus. För e-handeln skulle detta kunna bli en fösta-milen-lösning för returer. Som ett paketombud, utomhus.

Roboten är uppkopplad till DB Schenkers pakethanteringssystem. Sedan känner den av vilka paket som lastas på den. Leveransrutten planeras och optimeras automatiskt och information om leveranstid skickas till mottagarna. Väl framme hos en mottagare kan denne plocka ut sitt paket genom att följa instruktionerna på en skärm.

DB Schenker och LMAD har samarbetat sedan augusti 2020. Målet är att hitta nya lösningar för leveranser i urban miljö. Den självkörande roboten kan hantera paket på upp till 25 kilo. Den drivs helt av el och kan arbeta i 8 timmar utan avbrott, alltså en hel arbetsdag.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2021-02-26 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Corona E-handel Robot Schenker Sista-milen Transport Urban Miljö