Dragbilen hade endast gröna saluvagnsskyltar. Till höger syns den ryske föraren som inte verkade riktigt förstå problemet med att han hade ryskt körkort. Foto: Göran Rosengren

Saluvagnsskyltad transport gick inte hem hos polisen

När gränspolisen i Göteborg upptäcker en dragbil som i Skandiahamnen är på väg att koppla en trailer, får de titta två gånger. Dragbilen har inga registreringsskyltar förutom en svensk, grön saluvagnsskylt. De tar med sig dragbilen till polisens kontrollplats vid hamnen och sedan blir turerna många.

Tisdagen den 29 september pågick en myndighetsöverskridande kontroll i Göteborgs hamn. Det är under den som gränspolisen upptäcker en dragbil som ska hämta en trailer inne på Skandiahamnen. Istället för vanliga registreringsskyltar, har dragbilen en svensk, grön saluvagnsskylt framtill.

Dragbilen får inte koppla trailern utan istället tar gränspolisen med sig dragbilen till kontrollplatsen där polisen möter upp och en märklig historia rullas upp.

Dragbilen visar sig efter kontroll vara registrerat i Nederländerna och hade 2012 exporterats till ett annat land. Trots efterforskningar lyckas polisen inte få fram till vilket land den exporterats. Nu stod den i alla fall här i Göteborg med endast gröna saluvagnsskyltar.

Det är TopTruck AB i Landvetter som äger dragbilen och där säger man att den var på väg att hämta en trailer i hamnen som skulle köras till Landvetter där företaget finns och sedan skulle trailern vidare till Karlshamn med slutdestination Litauen.

VBG onspot

När polisen talar med Top Truck, har företaget inte samma syn på saken som polisen. Det blir en hel del diskussion om vad som pågår. När man efter en stund återkommer, säger företaget att de äger den engelskregistrerade trailern samt godset som finns inuti och hävdar att körningen som utförs inte är yrkesmässig trafik.

Top Truck anser att det är okej att använda saluvagnsskylten just för att företaget äger trailern samt godset bestående av bland annat kylskåp och kylaggregat köpta i England. Polisen gör helt klart för företaget att det inte går att göra på det viset. Dragbilen skyltas av.

Nästa problem är den ryske föraren som visar upp ett ryskt körkort. Någon svenska talar han inte, men har tillstånd att arbeta i Sverige. Han har varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år och efter ett år får han inte köra på det ryska körkortet längre utan måste ha ett svenskt sådant.

Ärendet är pågående och det kommer att bli konsekvenser. Det kan komma att landa i olaga yrkesmässig trafik för företaget då fordonet körts med saluvagnsskylt. För förarens del handlar det om grov olovlig, alternativt olovlig körning.

Hultsteins

Eftersom kontrollplatsen ska stänga och grinden låsas flyttas dragbilen till en närbelägen grusplan, men i ett obevakat ögonblick, försvinner fordonet från platsen. Vi kontaktar Top Truck och talar med Mikhail Alexandrovski som berättar att man inte har någon åkeriverksamhet utan istället säljer fordon, exempelvis militära sådana.

Han säger också att det inte är första gången som de råkar ut för detta.
– Polisen blandar ihop vad som är yrkesmässig trafik och vad som är körning med eget gods, säger han.
Dragbilen försvann från grusplanen. Kunde ni genomföra den tänkta transporten med den dragbilen?
– Nej, vi bara hämtade hem den. Hos vårt företag har ett litauiskt åkeri lastbilar uppställda och en av dem fick hämta trailern och utföra transporten, säger Mikhail Alexandrovski.

Att den ryske föraren inte hade rätt körkort, visste inte företaget förrän polisen tog kontakt. Föraren har tidigare kört i Polen.
– Nu får han se till att ordna sitt körkort om han ska kunna fortsätta köra för oss, avrundar Mikhail Alexandrovski som fortsättningsvis kommer att kolla upp förarnas körkort.

Hultsteins

Polisinspektör Birgitta Norrman till vänster och hennes kollega går igenom dokumenten föraren presenterat för dem. Foto: Göran Rosengren
Polisinspektör Birgitta Norrman till vänster och hennes kollega går igenom dokumenten föraren presenterat för dem. Foto: Göran Rosengren

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-09 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Eget gods Olaga yrkesmässig trafik Olovlig Körning Polisen