Eget gods

Listar alla artiklar taggade med: Eget gods

Transportstyrelsen om ”eget gods”

”Vi välkomnar en rättslig prövning”

Går det att leverera mat hemkört som ”eget gods”? Att köra yrkesmässigt utan trafiktillstånd är olaglig yrkesmässig trafik och om vilotidsboken saknas eller är felaktigt ifylld, kan såväl föraren som företaget/trafikansvarig få böter. Vad säger Transportstyrelsen om vad som räknas som transport av ”eget gods”? Vi återvänder till budfirmorna som levererar hemkört.

Ännu kan delar av mobilitetspaketet stoppas

De åtta länder som konstant protesterat mot mobilitetspaketets innehåll och då specifikt mot återvändandekravet för fordonen var åttonde vecka samt begränsningar i antalet inrikestransporter, har nu en möjlighet kvar att stoppa åtgärderna innan dessa nästa månad träder i kraft. Deras hopp står till EU-domstolen.

Brister bland budfirmor som levererar hemkört

Idag är det lätt att, åtminstone i våra städer, få pizzan, burgaren eller annan mat levererad ända fram till dörren. Det är emellertid inte lika lätt att utröna huruvida företaget som kör hem maten behöver ha trafiktillstånd och vilotidsbok eller kanske inte någotdera. Och vem är det mottagaren betalar – pizzerian, budfirman eller budfirmans förare? Vi sätter fokus på två företag som levererar mat, men som har helt olika upplägg.

Scania och SCA först med 80-tons eldriven timmerbil

Som ett ytterligare bidrag till ett fossilfritt samhälle utvecklar SCA och Scania tillsammans den första eldrivna timmerbilen med en teknisk kapacitet om upp till 80 ton totalvikt. Fordonet är ytterligare en hållbar transportlösning som möjliggörs genom Scanias nära partnerskap med en innovativ kund.

Lyckat drönartest för tunga leveranser

Volodrone är ingen vanlig drönare. Med en maxlast på 200 kg skriver den 2,5 meter höga farkosten ny historia när det kommer till alternativa och miljövänliga transporter. Drönaren är utvecklad av Volocopter och premiärturen i offentligt luftrum skedde i samarbetade med DB Schenker.

Saluvagnsskyltad transport gick inte hem hos polisen

När gränspolisen i Göteborg upptäcker en dragbil som i Skandiahamnen är på väg att koppla en trailer, får de titta två gånger. Dragbilen har inga registreringsskyltar förutom en svensk, grön saluvagnsskylt. De tar med sig dragbilen till polisens kontrollplats vid hamnen och sedan blir turerna många.

Intensiv transportverksamhet med estniska fordon – kan det vara rätt?

Transporterna av betongelement från Karlstads Ytterhamn till byggarbetsplatsen i Grums utförs av estniska ekipage som kör nonstop mellan orterna. Är det kombitrafik eller cabotage och i så fall ? är de lagliga? Eller är transporterna av ett annat slag?