Att bogsera på E20 i 74 km/h, är inte lagligt.

Fyra ekipage, 33 000 kronor i böter och tre indragna körkort

Yrkestrafikgruppen i Eskilstuna fick händerna fulla när de tog in fyra lätta lastbilar med släp samtidigt. Det landade i totalt 33 000 kronor i böter samt tre indragna körkort för överlaster, avsaknad av gemenskapstillstånd, avsaknad av färdskrivare och bogsering på motorväg.
Det blev fullt upp på kontrollplatsen.
Det blev fullt upp på kontrollplatsen.

Måndagen den 17 augusti arbetar yrkestrafikgruppen utmed E20 när Strängnäs. På väg österut ser deras mc-polis hur två lätta lastbilar med släp lastade med var sitt fordon kommer ikapp två andra lätta lastbilar som de vill köra om. Samtliga inblandade fordon är registrerade i Litauen och tre av dem transporterar personbilar från Norge på släpen.

Det var viktigt att få stopp på bogseringen, men även de andra ekipagen var intressanta och togs med in för kontroll.

De två som skulle köra om, kom från samma företag. Där var det 11 procents överlast på den ena bilen vilket renderade i 6 500 kronor i böter. Körkortet fick föraren behålla. Värre blev det för det andra ekipaget.
– Där var det 103 procents överlast på bilen vilket gav 9 500 kronor i böter samt indraget körkort, säger Patrick Zetterberg.

Daf

De två som var inblandade i bogseringen, gick det också illa för. Ekipaget som bogserade fick 9 500 kronor för att ha bogserat i 74 km/h på motorväg. De hade bråttom till färjan.
– Lastbilen som bogserade hade 190 procents överlast på bilen och 215 procent på släpet vilket ledde till att båda fick vardera 9 500 kronor i böter samt indragna körkort, säger Patrick Zetterberg.

När ekipagen skulle vägas, blev det problem med ekipaget som bogserades.
– Släpet var ett obromsat släp och skåpbilens bromsar var så dåliga att det krävdes ett par försök och ett antal stenar som bromsklossar för att det skulle bli kvar på vågen ens, säger Patrick Zetterberg.
Här fann man över 100 procents överlast på bilen och över 20 procent på släpet vilket renderade i 7 500 kronor i böter.

Ingen av förarna hade gemenskapstillstånd och inga fordon var utrustade med färdskrivare.
– Den magiska gränsen för att inte ha färdskrivare går vid 3 500 kilo totalt, släpvagn inräknad. Här fick alla bock i kanten då ingen av bilarna hade sådan utrustning, säger Patrick Zetterberg.

Körkortsindragningen ger förarna 48 timmars respit. Släpen fick stå kvar och företagen fick ordna med laglig transport av dessa till färjan. Samtliga betalade sina böter på plats.

Nokian

Dessa två körde om dem som bogserade, men visade sig själva ha en del att stå till svars för.
Dessa två körde om dem som bogserade, men visade sig själva ha en del att stå till svars för.

Om artikeln

Publicerad: 2020-08-18 12:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Blininspektör Böter Lätta lastbilar Överlast Polisen