Lätta lastbilar

Listar alla artiklar taggade med: Lätta lastbilar

Ny version av Transit-chassi med sovhytt för långa transporter

I ett tjeckiskt pressmeddelande läser vi den 15 februari att Ford introducerar en ny version av Transit-chassit med en hytt utformad speciellt för operatörer inom den snabbt växande internationella transportsektorn för fordon med en totalvikt på upp till 3,5 ton.
Gelins KGK

Nya regler för överlaster, men blir det mer rättvist?

Trafiken under mellandagarna uppvisar ”corona-effekt” med färre som är ute och kör. Förutom en rattfull lastbilschaufför, är det återigen en lätt lastbil som är för tung vilket leder till ett körkortsomhändertagande. Den 1 januari 2021 kommer nya regler för lastvikter som ska göra att överträdelser straffas mer jämlikt, men kommer det nya regelverket verkligen att leda till mer rättvisa – eller bara göra det billigare att överlasta?
VBG onspot

Undanta lätta lastbilar från bonus malus

Sedan det svenska systemet med bonus malus infördes den 1 juli 2018 har fordonsskatten för lätta lastbilar ökat med flera hundra procent. Regeringen och samarbetspartierna har nu lagt fram ett förslag på justering som ytterligare ökar fordonsskatten från och med den 1 april 2021.
Gelins KGK

Jens Holm (V) till Tomas Eneroth (S):

”Har ministern tagit nya initiativ om B-körkort för lätta lastbilar upp till 4,2 ton?”

Jens Holm (V) har tidigare frågat infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om han är beredd att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2018/645 så att förare med B-körkort kan framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel. Nu vill han veta om det tagits några nya initiativ om detta sedan ministerns förra svar.
Gelins KGK

Fyra ekipage, 33 000 kronor i böter och tre indragna körkort

Yrkestrafikgruppen i Eskilstuna fick händerna fulla när de tog in fyra lätta lastbilar med släp samtidigt. Det landade i totalt 33 000 kronor i böter samt tre indragna körkort för överlaster, avsaknad av gemenskapstillstånd, avsaknad av färdskrivare och bogsering på motorväg.
VBG onspot

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.
Prenumeration 2020-09

Jens Holm (V) vill öka viktgränsen för B-behörighet – för miljöns skull

Jens Holm, (V), ordförande i Trafikutskottet, frågar Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om vilka initiativ han tänker ta för ett genomförande av direktiv 2018/645 för att möjliggöra för förare att med B-körkort få framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton, under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel.
Hultsteins

Billiga varor blev dyra när polisen stod i vägen

På landets vägar rullar tungt lastade fordon inte endast i yrkesmässig trafik. Även hantverkare och privatpersoner har lite svårt att veta var viktgränserna går för det gods de stuvar in. För en del tycks devisen vara att ”går prylarna in så lasta å kör”. Att handla billiga men tunga varor kan bli dyrt – om polisen ser dig.
Gelins KGK

EU vill ställa högre krav på lätta transporter

EU-medlemsstater rapporterar om ett ökat användande av lätta transportfordon i kommersiell verksamhet. Dessa fordon omfattas inte av samma regelverk som de tunga fordonen och kontrollerna blir svårare att genomföra i detalj, vilket har öppnat för oseriösa transportörer att konkurrera.