"Allt var tipp topp. Tänk om alla kunde ha sådan här koll", säger Christer Hansson om transporten av det radioaktiva godset. Till höger syns delar av den minutiöst genomarbetade dokumentationen.

Det finns goda exempel – och dåliga

Ofta när det handlar om trafikpolisens kontrollverksamhet skrivs det i negativa ordalag om olika trafikbrott och om transportverksamheter som är allt annat än rumsrena. Och visst, i många fall speglar det polisens verksamhet.
Men det är lätt att glömma bort de goda exemplen. I den här artikeln kan du läsa om både ”gott och ont”…

Det finns bra exempel och det finns dåliga. Låt oss börja med det dåliga och därmed spara det bästa till sist.
– En portugisisk dragbil vinkas in till vår kontrollplats här på Långeberga vid Helsingborg under torsdagen. Vi kunde ganska snabbt konstatera att det rörde sig om ett otillåtet cabotage, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Dragbilen hade kommit in utan last till Sverige efter en internationell transport till Norge.
– Han var inne på sin tredje transport. Reglerna tillåter ju endast en (1) när man kommer in i landet utan last.

Även transportdokumenten hade stora brister. Detta och en rad andra faktorer gjorde att polisen beslutade sig för att ta ut ett förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor.
– Det var solklart att transporten bröt mot cabotagereglerna, berättar Lars-Göran.

Nokian


Att dragbilen vänder hem
till Portugal med jämna mellanrum motsägs av det faktum att föraren hade löst vägavgift för en hel månad. Transportören hade inga invändningar och betalade de 40 000 kronorna efter några timmar.

Så plötsligt händer det. Den trogne Proffsläsaren har många gånger kunnat läsa om bristfälliga lastsäkringar. Men torsdagen skulle bjuda på motsatsen.
– Det händer inte så ofta att man ser transporter av radioaktivt gods. Men idag kom fyra ekipage på rad med klass 7, berättar Christer Hansson, trafikpolis i Helsingborg som valde att stoppa två av de fyra ekipagen.

Kontrollen såg till en början ut att kunna bli inte helt enkel. De tyskregistrerade ekipagen hade vardera två blå containrar och i dessa fanns alltså det radioaktiva godset som var på väg norrut genom Sverige.
– Men det gick riktigt bra. Chaufförerna lämnade bland annat över vars två mappar, en för varje container, där man detaljerat hade fotodokumenterat innehållet i containrarna och hur det hade lastsäkrat, förklarar Christer.

Nokian


Stöttor, vaggor friktionshöjande
material och spännband. Till och med bilder från själva lastningen fanns i dokumentationen.

Det är rigorösa krav som omgärdar transporter av radioaktivt gods. Förutom alla dokument som ska medfölja transporten, ska även en rad tillstånd finnas för att den här typen av transport ska få lov att utföras.
– Det blir hur mycket papper som helst, men de här chaufförerna hade hundra procent koll.

Christer Hansson och hans kollegor konstaterar att transportören hade ”gjort allting rätt”.
– Och sedan har vi ju kategorin förare som inte ens kan göra hälften rätt. Det ter sig lite märkligt, menar han.

Exemplariskt på alla sätt, summerar Christer Hansson.
– Allt var tipp topp. Tänk om alla kunde ha sådan här koll på sina handlingar, sina körningar och sin utrustning. Riktigt positivt, avslutar han.

Ett
Ett "solklart" otillåtet cabotage, säger polisen. Speditören är inte misstänkt för brott.

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-12 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: ADR Cabotage Farligt gods Lastsäkring Transportfusket