Cabotage blev olaga yrkesmässig trafik – och sedan blev det nerlagt

Trafikpolisen från Hudiksvall vinkar på Valborgsmässoafton in en polskregistrerad 3,5-tonslastbil för rutinkontroll vid Tjurmyran, E4 strax norr om Hudiksvall. Den ukrainske föraren hävdar att han kör cabotage, men eftersom det inte är tillåtet med en lätt lastbil (utan till exempel gemenskapstillstånd) skrivs en anmälan om olaga yrkesmässig trafik. Men…

Vid lunchtid på Valborgsmässoafton, den 30 april, bestämmer sig trafikpolis Peter Sulser
från Hudiksvall att ta sig en närmare titt på en polskregistrerad 3,5-tonslastbil, en så kallad lättlastare. Föraren har lastat i Umeå och är på väg till Kil med 40 kilo ”expressgods”.

Då det handlar om en inrikes transport, hävdar föraren att han kör cabotage.
– Men det går inte med en lätt lastbil eftersom förutsättningarna för cabotage bland annat innebär att det ska finnas gemenskapstillstånd. I det här fallet var det en förare från Ukraina vilket innebär att han dessutom skulle ha ett förartillstånd. Och ingetdera kan du ens söka för en 3,5-tonnare, förklarar Sulsers kollega Lars Österberg för tidningen Proffs när vi kontaktar honom, initialt i ett annat ärende.

Hultsteins


– Å andra sidan behöver
förarna av utlandsregistrerade lättlastare inte heller vila förrän det handlar om vårdslöshet i trafik. Förordningen 1994:1297 gäller bara svenska fordon, tillägger han.

Och att köra yrkesmässig inrikes godstransport i Sverige går inte för sig med ett utlandsregistrerat fordon.
– De hade ju inte tillstånd för det heller, konstaterar Lars Österberg.

Det hela landar i en anmälan om olaga yrkesmässig trafik. Klampen åker fram – och på.
– Och en sådan klampning har ingen tidsgräns. Den plockas bort först när lastbilen tömts på inrikesgodset.

Åkeriet löste situationen genom att skicka en annan lättlastare till platsen. Trodde de.
– Men den lastbilen var också polskregistrerad så det gick så klart inte, förklarar Lars Österberg.

Tiden går och det är dags för trafikpolisen att avveckla kontrollen och bege sig hemåt. Chauffören informeras med god hjälp av Google Translate att han ska ringa 114 14 när han har löst omlastningen. Nyckeln till klampen lägger Lars Österberg på polisstationen i det fall nattpatrullen skulle ombesörja att klampen låstes upp.
– Detta för att vi inte ska behöva rycka ut på övertid. Beslutet ligger dock på det inre befälet, stationsbefälet, förklarar Lars Österberg.

Nokian


Dagen därpå, när Österberg
går på sitt arbetspass, ser han att nyckeln ligger kvar på stationen.
– Vi beger oss återigen ut till kontrollplatsen och där möts vi snart av chauffören. Av hans kroppsspråk att döma förstår vi att han har lyckats lösa så att bilen är tom, säger han.

Och mycket riktigt, när kapellet lyfts upp är flaket tomt och klampen togs därmed bort. Föraren lämnade därefter ganska omgående kontrollplatsen.

Några dagar senare, måndagen den 4 maj, får Lars Österberg ett mejl där det framgår att ärendet är nerlagt.
– Det var ju inget överraskande beslut, det fanns inte tillräckligt straffvärde för att köra ärendet utomlands, förklarar han luttrat.

Även om ärendet inte innebar några påföljder för åkeriet, lär avsändaren i Umeå förhoppningsvis ha lärt sig en läxa. I framtiden vore det ju rentav dumt att beställa en inrikes transport med en utländsk lättlastare, för att lägga in en redaktionell reflektion.
– Kostnaden som följde det här ärendet består i att expressgodset blev ordentligt försenat och att åkeriets lastbil fick stå stilla i cirka ett dygn, funderar Österberg.

Hur vanligt är det att utländska, lätta lastbilar kör inrikes transporter här i Sverige?
– Det vet jag inte. Däremot kommer vi ju att vara mer uppmärksamma på det i framtiden, avrundar Lars Österberg.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2020-05-05 15:46
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Hudiksvall Lättlastare Olaga yrkesmässig trafik Trafikpolisen Transportfusket