EU blir alltmer delat.

Mobilitetspaketets motoffensiv har bara börjat

Motståndarna mot mobilitetspaketet vill lufta sina protester och få igång debatten igen. Högst upp deras lista står återvändandekravet och begränsningarna av antalet lastningar och lossningar i samband med cabotagetrafik. Ett möte har nyligen ägt rum med detta syfte.

Transportministrarna från Polen, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Lettland, Estland, Malta och Cypern var i Bryssel i tisdags för att träffa transportkommissionär Adina Valean samt Green Deal-ansvarige Frans Timmermans tisdagen 18 februari.

Anledningen? Att lyfta deras motstånd mot mobilitetspaketet – och då särskilt återvändandekravet för fordonen var åttonde vecka, skriver Politico Pro.

Och varför stanna vid det. Kommissionen påbörjar även den oväntade konsekvensanalysen avseende återvändandekravet. En process som kommer att ta månader.

I ett brev till Frans Timmermans och Adina Valeans och Europaparlamentets ordförande David Sassoli, skriver ministrarna att deras argumentering också innefattar ”djupt kontroversiella delar” såsom cabotagebegränsningar och begränsningar för antalet last- och lossningar.

David Sassoli kunde inte närvara då hans agenda var fullbokad vilket var ”synd för dem”, skriver Politico Pro. Detta eftersom bollen, mobilitetspaketet, just nu ligger i Parlamentets domstol endast en röstning från att gå i mål.

Vad sker härnäst? Parlamentets politiska grupper kommer att vara det främsta målet för motståndarnas försök att återuppliva en debatt. Samtidigt funderar flera länder på att skapa en egen utmaning för EU-domstolen. En utmaning som skulle koncentrera sig på restriktioner för den inre marknaden som de hävdar är olagliga.

Ett ärende skulle inte väckas förrän avtalet undertecknats, men det kan dock ske innan kommissionen avslutat sin analys, avslutar Politico Pro.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-20 11:22
Kategori: Nyheter
Taggar: Återvändandekravet Cabotagetrafik EU Greed Deal Mobilitetspaketet Politico Pro