Struntade i stopplikten – och blev klampad

Trailerekipaget rullar över stopplinjen utan att stanna. Turligt nog inträffade ingen olycka – otur för chauffören var att tilltaget bevittnades av en trafikpolis – som stoppade chauffören. Vid en närmare undersökning av frakthandlingarna stod det klart att den aktuella transporten var ett otillåtet cabotage.

Den nationella ”trafikveckan” börjar närma sig sitt slut. Fokus, säger Polismyndigheten, ligger den här gången på tung trafik.

Att stoppa lastbilsekipage görs däremot årets alla dagar i de allra flesta polisregionerna. Och många cabotagefuskare avslöjas därför oavsett om det är trafikvecka eller inte. Inte minst i Helsingborg, som troligtvis leder statistiken vad gäller just avslöjanden om otillåtna cabotage. Gårdagen, torsdag, var inget undantag.


Farid Umeflod är gruppchef
på trafikpolisen i den nordvästskånska staden. I går eftermiddag stoppar han ett utländskt trailerekipage, men inte för att han trodde att det rörde sig om en otillåten transport.
– Nej, det här ekipaget hade jag egentligen inte tänkt kontrollera, men chauffören stannade helt enkelt inte vid stopplikt, förklarar han.

När Farid Umeflod fick stopp på föraren, gör han en sedvanlig rutinkontroll av fordonshandlingar och fraktsedlar.
– Det stod snart klart att det handlade om en otillåten cabotagetransport, berättar han.

Åkeriet avkrävdes därmed ett förskott på sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Men då åkeriet inte kunde betala på eftermiddagen, togs ekipaget med till polishuset där det ställdes upp och klampades.

Under fredagen betalades förskottet och dragbilen tilläts lämna platsen för att antingen lämna landet tom, alternativt med en utgående, internationell transport.

Chauffören fick böta 2 500 kronor för att ha brutit mot stopplikten. Även dessa pengar betalades på plats.

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-18 15:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Stopplikt Trafikpolisen Transportfusket