Ingen bra vecka för Sørum Transport

Otillåtet cabotage på onsdagen – kör- och vilotidsbrott på fredagen

När Trafikpolisgruppen i Västerås stoppar ett norskt bulkåkeri som påkoms köra ett misstänkt otillåtet cabotage, renderar det i sanktionsavgift om 40 000 kronor. ”Ett misstag har begåtts” säger åkeriägaren. Bara ett par dagar senare stoppas ytterligare ett ekipage från åkeriet och allt står inte rätt till.

Den 27 mars kunde du läsa här på tidningenproffs.se om Sørum Transport A/S som ertappades med att ett otillåtet cabotage. Detta får efterverkningar i Norge då åkeriägaren är medlem i Norges Lastbileier-Forbund, NLF, som arbetar aktivt mot otillåtet cabotage i Norge.

Det föranleder också NLF att uttala sig.
– Vi ska föregå med gott exempel, säger NLF och kommer att behandla händelsen på ett styrelsemöte den 3 april med efterföljande pressmeddelande.

Polisen meddelade att de framledes kommer att ”hålla ögonen” på åkeriet och det har de också gjort.

Den 29 mars, endast två dagar efter cabotageärendet, har Västerås trafikpolisgrupp vägarna förbi Köping av andra anledningar, men upptäcker ett av åkeriets ekipage som de följer efter in på en märkesverkstad i Köping där det ska repareras en luftslang.


Mot bakgrund av tidigare
erfarenheter, gjordes en kontroll av fordonet som inte hade några fordonsbrister efter reparationen.
– Däremot fick föraren en ordningsbot om 7 000 kronor för att vid flera tillfällen ha tagit ut sitt förarkort när kör- och vilotiden inte räckt till, säger Ogemar.
Böterna betalades av chauffören direkt på plats.

Föraren berättar för Ogemar att han haft på känn att de skulle kontrollera honom eftersom åkeriet haft problem med rättvisan tidigare.
– Enligt chauffören skulle det nu bli ändring på detta och att åkeriet måndagen den 1 april skulle ta svenskregistrerade fordon i trafik, säger Ogemar.

Samtidigt kan både Proffs och bilinspektören konstatera att Sørum Transport A/S:s svenska bolag Sörum Transport AB, har sökt trafiktillstånd hos Transportstyrelsen, men ännu inte idag, den 2 april, fått det godkänt. Ej heller kan Transportstyrelsen se att åkeriet äger egna, svenskregistrerade fordon.

Bilinspektör Ogemar säger att de även fortsättningsvis kommer att hålla ett vakande öga på hur det hela fortlöper.

Om artikeln

Publicerad: 2019-04-02 15:46
Kategori:
Taggar: Cabotage Kör- och vilotider Norge Sørum Transport AS Sverige Trafikpolisen Transportfusket Västerås