Tyskland och Frankrike startar egen batteritillverkning

Frankrikes och Tysklands beslut att bygga batterianläggningar kommer att dämpa kostnaderna för elfordon, säger analytiker.

Beskedet från de två europeiska länderna om att de kommer att investera i egna anläggningar för batteritillverkning för att skydda den egna industrin från asiatisk konkurrens, kommer i samband med att Volvo Trucks levererade sina två första helelektriska lastbilar till företag i Tyskland.

En eldriven sopbil har redan levererats till återvinningsföretaget Renova och ett distributionsfordon har överlämnats till Transport AB Göteborg Marstrand, TGM, som kör för DB Schenker i Sverige. Båda dessa kommer att köras i Göteborg. De två FL Electric-modellerna ingår i en ”för-serie” som utvecklats i samarbete med av lastbilstillverkaren utvalda kunder. Läs mer om det i nästa nummer av den tryckta tidningen (2019-03).

Frankrike har sagt att de ska investera upp till 700 miljoner euro för att bygga ett eget batteri för elbilar (EV). Det uttalandet följde Tysklands tillkännagivande i november 2018 om att göra något liknande för att stötta den europeiska bilindustrin med batterileveranser.

Nokian


En taleskvinna på Fitch
Solutions sade att Volvo ska montera sina elbilar på Renaults fabrik i Frankrike.
– Det är därför sannolikt att batteriteknologin kommer att vara densamma som i Renaults lastbilar, säger hon till Motor Transport. Produktionskostnaden för elbilar skulle ha ekonomisk nytta av detta.

När det gäller Volvo, har Volvo Group sagt att de vill dela kostnaderna för dyr teknik över hela koncernen och därigenom dra nytta av en bredare kostnadsfördelning, berättar hon vidare.
– Vi tror att införandet av fler EV-batteriproduktionsanläggningar i EU kommer att skapa mer konkurrenskraftig prissättning för batterier, eftersom fordonstillverkare kommer att kunna köpa batterier från flera olika tillverkare, säger hon.

Avslutningsvis säger hon att medan elbussar och ellastbilar använder något annorlunda batterier som är både större och tyngre än dem i personbilar, förväntar de sig att den totala kostnaden för batteritekniken kommer att minska.

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2019-03-05 12:01
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Batterier Eldrift Företagsnyheter